261834 بحث حجاب را امنیتی نکنند! حجاب در تمام ادیان یک کارکرد عقیدتی داشته است ٬ که به باور انسان پیوند می خورد و تجربه تاریخی نشان می دهد هر جا باورها با قوه قهریه و زور زمینه سازی شود ٬ موجب می شود تا اقشار مختلف رو در روی یکدیگر قرار گیرند <div class="entry"><p>سوسن صفاوردی طاق&nbsp;- چهار دهه بحث حجاب و چهار دهه کارشناسی هایی که بیش از آنکه بر پایه نگاه فرهنگی به این موضوع شکل گرفته باشد ٬&nbsp; با نگاه امنیتی زمینه عناد و سرکشی در نسلی از دختران و زنان را بوجود آورده اند ٬ که&nbsp; تحت نظام آموزشی جمهوری اسلامی&nbsp; سالها برای آنها هزینه شد تا حجاب را به عنوان یک باور و&nbsp; در نهایت&nbsp; قانونگرایی بپذیرند . نظریه ها و عملکرد غلط و افراطی عده ای در قالب&nbsp; کارشناسان&nbsp; و پژ وهشگر امور زنان ٬ مبلغان و سیاستگزاران&nbsp; &nbsp;که بیش از نگاه فرهنگی ٬ نگاهی امنیتی به بحث حجاب دارند و بی حجابی را عناد با نظام سیاسی تعریف می کنند ٬زمینه رویارویی اقشار مختلف&nbsp; با یکدیگر را ایجاد می کند. این عده درست از همان تحلیلی که غرب در مواجه با گسترش حجاب زنان مسلمان در محکومیت حجاب استفاده کرد ٬ الگو برداری می کنند٬ چرا که&nbsp; سیاستمداران و رسانه های غربی تلاش کردند تا حجاب زنان مسلمان در غرب&nbsp; را بعنوان یک&nbsp; نماد سیاسی علیه جامعه غربی و مبارزه با نظام سیاسی غرب تعریف کنند تا با امنیتی کردن حجاب زن مسلمان ٬بتوانند آنرا سرکوب کنند. حال آنکه حجاب در تمام ادیان یک کارکرد عقیدتی داشته است ٬ که به باور انسان پیوند می خورد و&nbsp; تجربه تاریخی نشان می دهد هر جا باورها با قوه قهریه و زور زمینه سازی شود ٬ موجب&nbsp; می شود تا &nbsp;اقشار مختلف&nbsp; &nbsp;رو در روی&nbsp; یکدیگر قرار گیرند ٬ که &nbsp;جز قیام نتیجه ای دیگری را حاصل نخواهد کرد .&nbsp; مثال بارز آن در تاریخ ما تلاش رضا خان در برداشتن حجاب زنان&nbsp; بود که&nbsp; نه تنها موفق به برداشتن حجاب زنان محجبه نشد ٬که با گذشت پنجاه سال از حکومت پهلوی ٬ نسلی از زنان رشد کرد که آزادانه پوشش را انتخاب کرد . متاسفانه مهندسان فرهنگی با ذهن ریاضی خود تلاش می کنند تا پدیده های اجتماعی و اعتقادی را نیز در قالب قوانین ریاضی تفسیر کنند ٬ غافل از آنکه علوم انسانی با قوانین خشک ریاضی نه تنها قابل حل نیست بلکه برخورد ریاضی با این علوم که با روح انسان&nbsp; و ظرفیت های متفاوت وجودی او در ارتباط است ٬ می تواند ضربه های مهلکی را بر جامعه انسانی وارد کند .اینکه اثر انگشت هشت میلیارد انسان با یکدیگر متفاوت است و هیچ انسانی با انسان دیگر شبیه نیست ٬ ضمن&nbsp; ترسیم شاهکار و عظمت بزرگی خالق هستی ٬ تاکیدی بر توجه به تفاوتهای&nbsp; انسانها&nbsp; با وجود تمام شباهت ها&nbsp; دارد&nbsp; که باید در امور تربیتی و پرورشی لحاظ شود. مطلبی که اغلب تصمیم گیران عرصه فرهنگ با آن بیگانه هستند و به همین خاطر عدم موفقیت در طرحهای فرهنگی اعتقادی به امور امنیتی&nbsp; کشانده می شود&nbsp; تا با حل صورت مسئله ضعف&nbsp; وبعضا غلط های اقدامات پوشانده شود ٬</p><p>نکته دیگر آنکه احترام به قوانین نیز در جامعه ای قابل دفاع است که در تمامی عرصه ها این احترام لمس شود.در جامعه ای که&nbsp; قانونگرایی بیش از آنکه با دغدغه فرهنگی باشد ٬ در حوزه های امنیتی پررنگ می شود&nbsp; و قوانین در نهاد های مختلف تفسیر خودش را پیدا می کند ٬ تاکید بر احترام به قانون باز هم لوث کردن آن است.</p></div>