258536 متروپل در شهر ری مهفام سلیمان‌بیگی/ «زمین زیر ساختمان‌های مسکونی شهرری خالی شده است»؛ این پیام هشدار را یک چاه‌کن با فیلم‌برداری موبایلی از زیر سطح زمین نشان می‌دهد. <p><span style="font-size: 12px">ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده و البته علی بیت&zwnj;اللهی، رئیس بخش مخاطرات و ریسک مرکز تحقیقات راه و شهرسازی آن را تأیید می&zwnj;کند و به &laquo;شرق&raquo; می&zwnj;گوید که رشته قنات&zwnj;های زیر خاک منطقه خشک و تهی شده&zwnj;اند و هر آن امکان فرونشست زمین وجود دارد. او توضیح می&zwnj;دهد که به نظر می&zwnj;رسد محل فرونشست تا 30متری ساختمان&zwnj;های مسکونی باشد اما این فقط &laquo;یک حدس است&raquo; و نقشه&zwnj;برداری دقیقی در جنوب شهرری وجود ندارد.<br /><br />به گفته بیت&zwnj;اللهی این اتفاق می&zwnj;تواند به راحتی واقعه متروپل را تکرار کند. اتفاقی که تنها با یک عملیات کوتاه&zwnj;مدت یک&zwnj;ماهه قابل پیشگیری است، اما مسئله به حال خود رها شده و دولت از سال 98 تاکنون بودجه&zwnj;ای هم برای تحقیقات درباره فرونشست زمین نداده است. بر اساس آمار مرکز تحقیقات راه و شهرسازی چیزی حدود 25 میلیون نفر ایرانی در 8.5 میلیون واحد مسکونی زندگی می&zwnj;کنند که بر اساس گزارش انجمن اقتصاد شهری و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، روی زون&zwnj;های (مناطق) مستعد فرونشست قرار دارند. این مطالعات نشان می&zwnj;دهد در حال حاضر در 609 دشت و 31 استان کشور با پدیده فرونشست مواجه هستیم.<br /><br /><b>خوش&zwnj;شانس بوده&zwnj;ایم که زمین فرو نرفته است!</b><br />درست یک سال از زمانی که خطر فرونشست دشت&zwnj;های کشور از سوی مراکز پژوهشی مطرح شد&zwnj;&zwnj;، می&zwnj;گذرد. مطالعاتی که شهرری را صدر فهرست مناطق خطرناک ایران از نظر فرونشست زمین قرار داده بود.<br /><br />حالا در سالگرد یک&zwnj;سالگی آن مطالعات و هشدارها، ویدئویی کوتاه با روایت یک چاه&zwnj;کن منتشر شده با عنوان &laquo;خطر در کمین اهالی شهرری&raquo;. در این ویدئو مقنی نشان می&zwnj;دهد که زیر بخشی از ساختمان&zwnj;های شهرری که به گفته او 450 خانواده در آن ساکن هستند، یک حفره عمیق ایجاد شده است.<br /><br />منطقه 20 در همسایگی دشت شهریار قرار گرفته و متوسط فرونشست زمین در این دشت چندین برابر متوسط نشست زمین در شهر تهران است. بنابراین خطر خالی&zwnj;شدن زیر پای اهالی&zwnj;اش هیچ&zwnj;وقت چندان دور از ذهن نبوده اما تماشای ویدئوی منتشرشده از حفره&zwnj;های زیر معابر در شهرری دلهره&zwnj;ها را در&zwnj;این&zwnj;باره دوچندان کرده است. اولین بار سروصدای فرونشست در ری از سال 98 آغاز شد؛ زمانی که ری در یک هفته چندین فروریزش را تجربه کرد. البته علت این فروریزش&zwnj;ها لرزش&zwnj;هایی عنوان شد که توسط دستگاه تی&zwnj;بی&zwnj;ام برای حفاری تونل خط 6 مترو صورت می&zwnj;گرفت! با&zwnj;این&zwnj;حال شرایط ری حتی بعد از حفر این خط مترو هم ادامه یافت؛ چراکه پای گسل ری و آب&zwnj;های زیرزمینی هم به میان کشیده شده بود.<br /><br />حالا علی بیت&zwnj;اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره این ویدئو به &laquo;شرق&raquo; می&zwnj;گوید: &laquo;این فیلم که در امتداد خیابان شهدای ایرانی در جنوبی&zwnj;ترین محدوده منطقه 20 در شهرری گرفته شده، بسیار مهم بود. ما ارزیابی&zwnj;های دقیقی از ابعاد و میزان گسترش حفره به زیر ساختمان&zwnj;ها نداریم. با&zwnj;این&zwnj;حال می&zwnj;دانیم پتانسیل خطر وجود دارد و ضرورت دارد که ارزیابی دقیق و فنی، مهندسی صورت بگیرد؛ چون به نظر می&zwnj;رسد تا اینجای کار با خوش&zwnj;شانسی حادثه نیافریده است&raquo;. به گفته او فیلمی که منتشر شده ابعاد حفره را به خوبی نشان می&zwnj;دهد اما گسترش و امتدادش را نشان نمی&zwnj;دهد. باید دید زیر ساختمان&zwnj;ها هم رفته یا نه؟ بنابراین باید نقشه&zwnj;برداری زیرسطحی انجام شود تا بدانیم زیر ساختمان&zwnj;ها تا کجا درگیر است و آیا رشته حفرات و فرسایش&zwnj;ها امتداد دارند یا نه؟<br /><br /><b>کدام ساختمان&zwnj;ها در خطرند؟</b><br />بیت&zwnj;اللهی معتقد است اگر این منطقه به همین شکل رها شود، خاک از سقف حفره&zwnj;ها ریزش می&zwnj;کند و آرام به نزدیک سطح می&zwnj;رسد و ناگهان ریزش اتفاق می&zwnj;افتد. اینکه این فرایند چقدر طول می&zwnj;کشد بستگی به جنس و چسبندگی خاک دارد. اگر چسندگی ضعیف باشد، خیلی سریع گسترش پیدا می&zwnj;کند.<br /><br />او می&zwnj;افزاید: به&zwnj;خصوص با اینکه ابعاد حفره که در ویدئو می&zwnj;بینیم بسیار زیاد است و حتی از قامت چاه&zwnj;کن هم بیشتر است، از نظر امتداد هم دست&zwnj;کم در ویدئو حدود شش متر نمایان شده و نمی&zwnj;دانیم تا کجا ادامه پیدا کرده است. این حفره از نظر موقعیت در لبه کناری خیابان شهدای شرکت ایرانیت، نرسیده به سلمان فارسی قرار دارد و از این نظر تا ساختمان&zwnj;ها چیزی حدود 30 متر فاصله است. باز هم تأکید می&zwnj;کنم که از روی فیلم قابل تشخیص نیست که حفره به زیر ساختمان&zwnj;ها رسیده یا نه؟ اگر حفره به زیر ساختمان&zwnj;ها رسیده باشد باید فورا مقاوم&zwnj;سازی انجام شود، اگر هم نرسیده باشد، باید بلافاصله با اقداماتی جلوی گسترش حفره تا ساختمان&zwnj;ها را گرفت. این عضو هیئت علمی تأکید می&zwnj;کند: من آمار دقیق ندارم اما اگر حفره پیشرفت کرده باشد، فکر می&zwnj;کنم در حد زیر سطح یک بلوک ساختمانی باشد. به گفته او برای جلوگیری از فروریزش در این منطقه تمهیداتی وجود دارد و می&zwnj;توان از تکرار حادثه&zwnj;ای شبیه متروپل جلوگیری کرد. به همین منظور هم گزارش&zwnj;هایی گردآوری و برای شهرداری منطقه و شهرداری تهران فرستاده شده است.<br /><br /><b>قنات&zwnj;های شخصی معابر را می&zwnj;بلعند</b><br />آن&zwnj;طور که بیت&zwnj;اللهی می&zwnj;گوید نتایجی بررسی&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد وجود قنات&zwnj;ها که عمده آنها هم بلااستفاده و بدون صاحب رها شده، نقش اساسی در بروز فروریزش دارند. به این معنی که قبلا انتقال آب&zwnj;های زیرسطحی در شهر تهران، از شمال به جنوب برای باغات و مزارع جنوبی در حوالی ری و اطراف آن، از طریق رشته&zwnj;قنات&zwnj;هایی صورت می&zwnj;گرفته که هر کدامشان مالک خصوصی داشتند. حتی الان هم سند هر کدام از این قنات&zwnj;ها مثل سند ملکی از نظر حقوقی مالکیت خصوصی دارد.<br /><br />البته حالا دیگر به دلیل توسعه شهری بسیاری از اراضی که قنات&zwnj;ها مسئول انتقال آبشان بودند، از بین رفته و به ساختمان تبدیل شده&zwnj;اند؛ بنابراین قنات&zwnj;ها هم از حیز انتفاع ساقط شده&zwnj;اند. در واقع در حالی که مالک خصوصی دارند اما رها شده و به صورت فیزیکی فاقد مالک هستند. بنابراین خبری از صیانت و رسیدگی به آنها هم نیست و زیر سطح این قنات&zwnj;ها ریزش&zwnj;هایی اتفاق می&zwnj;افتد.<br /><br />به گفته او در سال&zwnj;های اخیر به دلیل افزایش ترافیک و ارتعاشات محیطی، ریزش&zwnj;های زیرسطحی تشدید هم شده&zwnj;اند و حفره&zwnj;ها دائم به سطح زمین نزدیک می&zwnj;شوند. به طوری که این فروریزش ممکن است در معابر یا زیر ساختمان&zwnj;ها خودش را نشان دهد. دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی یکی دیگر از عوامل ریزش&zwnj;های زیرسطحی بزرگ&zwnj;ترشدن حفره&zwnj;ها را میزان آب موجود در قنات&zwnj;ها عنوان می&zwnj;کند و توضیح می&zwnj;دهد: الان که فصل تابستان است و آب&zwnj;های زیرسطحی بسیار کم است، رشته&zwnj;قنات&zwnj;ها آب کمتری دارد اما در پاییز و زمستان که نزولات جوی بیشتر است و آب به این رشته&zwnj;قنوات نفوذ می&zwnj;کند، آب&zwnj;ها با قدرت شستگی بالا در قنات&zwnj;ها جریان پیدا می&zwnj;کند و ابعاد حفره را بزرگ&zwnj;تر می&zwnj;کند.<br /><br /><b>نقشه دقیقی از قنات&zwnj;ها وجود ندارد</b><br />به گفته بیت&zwnj;اللهی قنات&zwnj;های پراکنده در زیر شهر تهران باید تعیین تکلیف شود در غیر این صورت باید منتظر حادثه باشیم.<br /><br />او توضیح می&zwnj;دهد: قسمتی از این قنات&zwnj;ها مالک حقیقی دارد، مثل همین قنات زیرمنطقه&zwnj;ای که از آن صحبت می&zwnj;کنیم؛ این قنات دهه&zwnj;خیر نام دارد و متعلق به روستای دهه&zwnj;خیر در پنج&zwnj;کیلومتری جنوب تهران است. درست است که این قنات مالک سندی دارد اما بالای 90 درصد قنات&zwnj;هایی که مالک خصوصی دارند مالکیتشان فقط در سند است و در واقعیت رها شده&zwnj;اند. ما پیشنهاد دادیم چون فضای سبز شهرداری از آب این قنوات استفاده می&zwnj;کند، مسئولیت حفظ و نگهداری&zwnj;شان از نظر رسمی و حقوقی به شهرداری&zwnj;ها محول شود. این امکان از طریق آگهی رسمی در روزنامه وجود دارد و حالا تبدیل به یک ضرورت در تهران شده است. آن&zwnj;طور که او می&zwnj;گوید حتی نقشه دقیقی از قنات&zwnj;ها هم وجود ندارد و اولین کاری که باید صورت بگیرد دست&zwnj;کم تهیه یک نقشه دقیق از قنات&zwnj;هاست؛ چون همین حالا رشته&zwnj;قنات دهه&zwnj;خیر که موضوع صحبت ماست اصلا در نقشه قنوات شهر تهران نیامده است!<br /><br /><b>به فرونشست بودجه&zwnj;ای ندادند</b><br />در ادامه این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره می&zwnj;کند که کلیه اقدامات مورد نیاز برای حل خطر فرونشست در این مناطق و مناطق مشابه نیاز به تخصیص اعتبار دارد؛ درحالی که از سال 98 تاکنون بودجه&zwnj;ای برای فرونشست در نظر گرفته نشده است.<br /><br />او می&zwnj;گوید: کارها هزینه&zwnj;دار است و باید از سمت نهادی اعتبار داده شود تا اندازه&zwnj;گیری&zwnj;ها و آزمایش&zwnj;ها آغاز شود. مرکز تحقیقات راه و شهرسازی طبق قانون مدیریت بحران موظف است ارزیابی انجام دهد اما باید اعتباری هم تخصیص داده می&zwnj;شد که نشده است. با&zwnj;این&zwnj;حال امیدواریم حتی اگر به صورت ردیف قانونی هم برای این دست مسائل بودجه تخصیص پیدا نمی&zwnj;کند، برای این مسئله به صورت ضروری و خاص تمهیداتی انجام و اعتباری داده شود تا تحقیقات و اقدامات اجرائی آغاز شود. طبق اظهارات بیت&zwnj;اللهی، وزارت کشور، ستاد بحران و شهرداری منطقه لازم است هماهنگی و اقدام کنند وگرنه عملیات اجرائی برای پیشگیری از حادثه در این نقطه چندان زمان&zwnj;بر نیست و به راحتی می&zwnj;شود ظرف یک ماه اقدامات اجرائی را انجام داد.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">شرق</span></span></p>