258287 کاهش ۲ تا ۱۴ میلیونی قیمت خودروها از ۱۸ آذرماه تاکنون مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از زمان آخرین تعدیل قیمت خودرو برای دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون، قیمت اکثر خودروهای تولیدی بین ۲ تا ۱۴ میلیون تومان کاهش یافته است. <p><span style="font-size: 12px">&laquo;سهیل معمارباشی&raquo;&nbsp; درخصوص برنامه&zwnj;های وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت&zwnj;ها، افزود: وزارت صمت با دو خودروساز بزرگ کشور توافق کرد و آنها نیز تعهد دادند از زمان آخرین تعدیل قیمت&zwnj;ها (که 18 آذر ماه امسال اتفاق افتاد) تا انتهای سال بتوانیم قیمت&zwnj;ها را کاهش دهیم.<br /><br />وی بیان&zwnj;داشت: بررسی&zwnj;های این وزارتخانه و پایش مستمر قیمت&zwnj;ها حاکی است در اکثر خودروها از حدود 2 تا سه میلیون تومان تا حتی 14 میلیون تومان (در خودروی پژو 207 دنده اتوماتیک) تاکنون تعدیل قیمت اتفاق افتاده است.<br /><br />معمارباشی ادامه&zwnj;داد: برخی نوسانات در بازار از جمله اتفاقاتی همچون کمبود و کاهش &laquo;چیپست&raquo; و عدم تامین آنها منجر به عرضه کمتر خودروها شده است، همچنین نوسان در سایر بازارها و عدم اطمینان مردم از وضعیت سیاسی و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام انتظاراتی را شکل داده که در بازار خودرو تاثیرگذار شده است.<br /><br />وی خاطرنشان&zwnj;کرد: طی روزهای آینده تا پایان سال خودروسازان برنامه&zwnj;های فروش فوری و پیش&zwnj;فروش خود را به صورت منظم اجرایی خواهند کرد و سعی دارند در مدت زمان باقی مانده از سال عرضه خوبی به بازار داشته باشند.<br /><br /><b>واردات خودرو و تاثیر آن در بازار</b><br />مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص انجام واردات 50 هزار دستگاه خودرو یا عدم انجام آن، بیان&zwnj;داشت: وزارت صمت متولی این موضوع نیست و همان&zwnj;طور که پیشتر نیز بارها و بارها اعلام کردیم با واردات خودرو مخالفتی نداریم.<br /><br />وی گفت: معتقدیم واردات خودرو به صورت مدیریت شده می&zwnj;تواند روی بازار خودروهای هم&zwnj;رده و همچنین کیفیت خودروهای داخلی تاثیر گذار باشد.<br /><br />معمارباشی یادآور شد: قیمت کارخانه ای خودروهای ایرانی بین پنج تا 6 هزار دلار است و در برخی موارد خاص مانند دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک حتی تا هشت&zwnj;هزار دلار نیز می&zwnj;شود، اما در این کلاس قیمتی اکنون در جهان خودروهایی که استانداردهای 85گانه ما را پاس کنند تقریباً وجود ندارد.<br /><br />وی اظهار داشت: موضوع استاندارد متفاوت از موضوع کیفیت خودرو است، در زمینه کیفیت خودرو با مشکلاتی مواجه هستیم و در این زمینه برنامه&zwnj;های نیز به دو خودروساز بزرگ کشور ابلاغ شده است، اما الزاماتی نظیر استاندارد وجود دو ایربگ، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS و مجهز به سیستم EBD و غیره هزینه&zwnj;های تولید را افزایش می&zwnj;دهد.&nbsp;<br /><br />معمارباشی اضافه&zwnj;کرد: بر این اساس خودروهایی که استانداردهای 85 گانه را پاس کنند در بازه قیمتی محصولات داخلی ما وجود ندارد و مطمئن باشید اگر قرار است وارداتی نیز انجام شود در بازه بالای 13 تا 14 هزار دلار خواهد بود.<br />وی تصریح&zwnj;کرد: بر این اساس حتی اگر واردات انجام شود منجر به تنظیم بازار خودروهای داخلی ما نخواهد شد، اما به&zwnj;طور قطع در بازار خودروهای خارجی تاثیرگذار می&zwnj;شود.<br /><br />این مسوول یادآور شد: تنظیم بازار خودرو ابزارهای دیگری نیز دارد که از آن جمله افزایش عرضه خودرو، گرفتن انتظارات تورمی از بازار و بازگرداندن آن از یک کالای سرمایه&zwnj;ای به کالای مصرفی قابل ذکر است.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">ایرنا</span></span></p>