236256 پایان دوپینگ سیاسی؛ در دفاع از طرح هسته ای مجلس <p><span style="font-size: 12px"><b>سعید آجورلو / </b>حملات چند روز گذشته از ناحیه حامیان دولت به طرح هسته&zwnj;&zwnj;ای مجلس، واکنشی احساسی و سیاسی به شکل&zwnj;گرفتن زمین بازی جدیدی است که توانایی تغییر زمین ساخته&zwnj;شده توسط اصلاح&zwnj;طلبان و جریان سیاسی دولت را با توجه به محیط&zwnj;&zwnj;&zwnj;های گفتمانی، سیاسی-اجتماعی و بین&zwnj;المللی دارد. به بیان ساده&zwnj;&zwnj;تر، زمین بازی جدید از ظرفیت لازم برای قطع &zwnj;کردن چرخه &laquo;سیاست خارجی-اقتصاد-سیاست داخلی&raquo; که از رموز پیروزی اصلاحات در انتخابات 92 بود، برخوردار است و حرکتی در جهت تغییر موازنه قدرت با تاثیرگذاری بر مولفه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های اجتماعی و سیاسی و بین&zwnj;المللی قلمداد می&zwnj;&zwnj;شود.<br />برای توضیح درباره روح حاکم و رویکرد &laquo;عقلانیت انقلابی&raquo; که منجر به تهیه این طرح شده است، از نقدهایی که به آن وارد آمده، استفاده می&zwnj;&zwnj;کنم تا در فضایی واقعی و عینی توضیح دهم که این طرح چرا و چگونه به سود منافع ملی کشور و ایرانیان خواهد بود.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />استدلال&zwnj;های حامیان دولت و اصلاح&zwnj;طلبان در نقد مصوبه مجلس عبارتند از:<br />طرح مجلس موجب خواهد شد که راه بازگشت بایدن به برجام مسدود شود و او به&zwnj;جای انعطاف در مقابل ایران، سرسختی بیشتری نشان دهد(محتوای نوشته آقای احمد زیدآبادی).<br />طرح مجلس رویکردی سیاسی دارد و هدف اصلی آن مذاکره با ایالات متحده در دوره بعدی توسط اصول&zwnj;گرایان است(محتوای گفته&zwnj;&zwnj;&zwnj;های آقای عباس عبدی).<br />دولت از توان بالای دیپلماتیک برخوردار است و نباید در امری که در آن مسلط است، دخالت کرد. نهایتا قوای دیگر می&zwnj;&zwnj;توانند نقش مشاور و یاور داشته باشند(صحبت&zwnj;&zwnj;&zwnj;های آقای روحانی).<br />پیش از این، پروتکل الحاقی و غنی&zwnj;&zwnj;&zwnj;سازی 20درصدی موجب رفع تحریم&zwnj;ها نشدند(صحبت&zwnj;&zwnj;&zwnj;های آقای علی&zwnj;ربیعی).<br />در کنار حامیان دولت و اصلاح&zwnj;طلبان، برخی دلسوزان انقلاب هم از این سخن می&zwnj;&zwnj;گویند که قانون مجلس همچنان در کانتکست برجام قرار دارد و توانایی عملی&zwnj;&zwnj;کردن تعهدات طرف غربی را ندارد.<br />&nbsp;<br /><b>&nbsp;سیاست خارجی مبتنی بر عقلانیت انقلابی</b><br />با توجه به آنچه گفته و نوشته شده، رویکرد &laquo;عقلانیت انقلابی&raquo; به&zwnj;عنوان پشتوانه نظری طرح جدید مجلس می&zwnj;&zwnj;تواند نشانه&zwnj;&zwnj;ای از شکل&zwnj;گیری دیپلماسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی با مولفه&zwnj;هایی چون عزت&zwnj;طلبی، منفعت&zwnj;خواهی ملی و جامعه&zwnj;گرایی باشد. تاکنون دیپلماسی&zwnj;&zwnj;&zwnj;های موجود در عرصه سیاسی کشور ذیل دوقطبی مذاکره و سازش با غرب&zwnj;گرایان شکل گرفته بود و به&zwnj;نوعی پاسخ جریان انقلابی به این جریان، بازی در زمین آنها بود که به سود آنها تمام می&zwnj;&zwnj;شد؛ چه متضاد و چه موافق. بر همین اساس، استراتژی جدید سیاست خارجی با توجه به سه محیط گفتمانی، اجتماعی&zwnj;-سیاسی و بین&zwnj;المللی به دنبال &laquo;سامان قدرت ایران در عصر دگرگونی نظم جهانی&raquo; است.<br />منظور از &laquo;محیط گفتمانی&raquo; در این تحلیل، تعهد نظری و عملی به گزاره علاج داخلی اقتصاد، بدبینی به راه لغو تحریم&zwnj;ها و حرکت به سمت &laquo;خنثی&zwnj;&zwnj;&zwnj;سازی اثر تحریم&zwnj;ها&raquo; با قوی&zwnj;شدن مردم، جامعه و کشور بر اساس راهبرد رهبر انقلاب است. مراد از &laquo;محیط اجتماعی-&zwnj;سیاسی&raquo;، تحلیل و درک جامعه از راه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های قوی&zwnj;شدن کشور است که جهت&zwnj;گیری خود را در عرصه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های مختلف اجتماعی و در نهایت در سطح پیوند سیاست و جامعه در نهاد انتخابات نشان می&zwnj;&zwnj;دهد. انتخابات البته تنها راه عینی&zwnj;شدن جریان اجتماعی نیست و این جریان در سطح شبکه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های اجتماعی بروز و ظهور دارد. این محیط نقش تعیین&zwnj;کنندگی در رویکردهای دولت نسبت به مسائل مختلف دارد و حکمرانی بدون توجه به این محیط، به بحران مقبولیت و بی&zwnj;اعتمادی و شکاف دولت&zwnj;-ملت منجر می&zwnj;&zwnj;شود.<br />&laquo;محیط بین&zwnj;المللی&raquo; اما به مجموعه نظام بین&zwnj;الملل گفته می&zwnj;&zwnj;شود که شامل برایند قدرت&zwnj;&zwnj;&zwnj;های فرامنطقه&zwnj;&zwnj;ای و رویکرد قدرت&zwnj;&zwnj;&zwnj;های منطقه&zwnj;&zwnj;ای و جهت&zwnj;گیری نهادهای موثر بین&zwnj;المللی است. این محیط شامل سه بخش &laquo;هژمون&raquo;، &laquo;بی&zwnj;طرف&raquo; و &laquo;همراه&raquo; است که مواجهه با هر کدام دارای ظرایف و دقایق خاص خود است. با&zwnj;توجه به سه محیط مذکور می&zwnj;&zwnj;توان هر یک از نقدهای بیان&zwnj;شده به طرح مجلس را آسیب&zwnj;شناسی کرد و به آنها پاسخ داد.<br />&nbsp;<br />درباره سخن برخی اصلاح&zwnj;طلبان که طرح مجلس را موجب دورشدن بایدن از برجام و سرسختی بیشتر او می&zwnj;&zwnj;دانند، باید گفت این نگرش که بایدن بدون پیش&zwnj;شرط برای مذاکرات جدید در حوزه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های دفاعی و منطقه&zwnj;&zwnj;ای به برجام بازمی&zwnj;گردد، با واقعیت&zwnj;&zwnj;&zwnj;های &laquo;محیط بین&zwnj;الملل&raquo; در تضاد است. برعکس آنچه جناب ربیعی گفته&zwnj;اند، اتفاقا اجرانکردن پروتکل الحاقی و غنی&zwnj;&zwnj;&zwnj;سازی 20درصدی، پشتوانه چانه&zwnj;زنی تیم دیپلماتیک دولت آقای روحانی در مذاکرات هسته&zwnj;&zwnj;ای بود. اصلاح&zwnj;طلبان که خود بارها از باب عمل&zwnj;گرانبودن در سیاست خارجی، جریان انقلابی را مورد انتقاد قرار داده&zwnj;اند، اکنون خود در دام همین نقد افتاده&zwnj;اند و با نگاهی &laquo;لیبرالی&raquo; روابط بین&zwnj;الملل را تحلیل می&zwnj;&zwnj;کنند، درحالی&zwnj;که در خاورمیانه فعلی جز با نگرش &laquo;رئالیستی&raquo; و در بهترین حالت &laquo;نورئالیستی&raquo; نمی&zwnj;توان تحلیل مبتنی بر منافع ملی ارائه کرد. چنین خطایی در نگاه به دیپلماسی بایدن هم متاسفانه از جانب حامیان دولت وجود دارد و حتی بدعهدی اوباما، بی&zwnj;عملی اروپا و قانون جنگل دوران ترامپ نتوانسته اندکی از این خوش&zwnj;خیالی و خوش&zwnj;بینی آنها به روابط بین&zwnj;الملل بکاهد. این در حالی است که در طرح مجلس با توجه به سابقه تاریک آمریکا، میان تعهد ایران و غرب &laquo;توازن&raquo; برقرار شده و معادله&zwnj;&zwnj;ای که تعهد ایران را تبدیل به امتیاز نمی&zwnj;کند، باطل شده است؛ البته ناگفته&zwnj;نماند که در طرح پیش&zwnj;دستانه مجلس، بازگشت احتمالی بایدن به برجام به کاهش تعهدات ایران وفق برجام منجر می&zwnj;&zwnj;شود و تعهد در مقابل تعهد قرار می&zwnj;&zwnj;گیرد؛ لغو در برابر لغو؛ نه بیشتر و نه کمتر.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>پایان دوپینگ سیاسی</b><br />درباره نقد دیگری که رویکرد این طرح را سیاسی و انتخاباتی می&zwnj;&zwnj;داند، اگر از اشکال اساسی آن که &laquo;نیت&zwnj;خوانی&raquo; است، بگذریم، باید گفت که این نقد نشان می&zwnj;&zwnj;دهد جریان انقلابی در قطع پیوند &laquo;سیاست خارجی-اقتصاد-&zwnj;سیاست داخلی&raquo; درست و دقیق، عمل و جریان رقیب را این&zwnj;گونه آشفته کرده است. جریان راست میانه با همراهی اصلاح&zwnj;طلبان، &laquo;سیاست خارجی&raquo; را با متغیر واسطه&zwnj;&zwnj;ای &laquo;افکارعمومی و اقتصاد&raquo; تبدیل به سرمایه &laquo;سیاست داخلی&raquo; &zwnj;کردند. این &laquo;دوپینگ سیاسی&raquo; نیازمند تدبیر جدیدی از جانب جریان انقلابی است تا این گروگان&zwnj;گیری و دوپینگ خاتمه یابد و راه برای قوی&zwnj;شدن ملت باز شود. انگ انتخاباتی زدن به طرح مجلس بیش از هر چیز حاکی از نگرانی اصلاحات از اختلال در این زنجیره و کاهش سرمایه اجتماعی این جریان است. عقلانیت انقلابی به&zwnj;عنوان روح و مغز این طرح، نمی&zwnj;تواند و نباید نسبت به &laquo;محیط<br />&nbsp;اجتماعی-&zwnj;سیاسی&raquo; بی&zwnj;تفاوت باشد.&nbsp;<br />دیالوگ با جامعه نیازمند استدلالی قوی و ادبیاتی منطقی است؛ ادبیاتی که مسیر عبور از تحریم&zwnj;ها را از جاده قوی&zwnj;شدن اقتصاد می&zwnj;داند اما نسبت به مطالبه حقوق ایران بی&zwnj;تفاوت نیست و به&zwnj;دنبال کسب حداکثر منفعت از مسیر حقوقی و سیاسی هم هست. پیونددادن طرح مجلس با &laquo;نفع اقتصادی جامعه&raquo; از مهم&zwnj;&zwnj;ترین قدم&zwnj;ها برای مقابله با &laquo;وارونه&zwnj;نمایی&raquo; و &laquo;آگاهی کاذب&raquo; تولیدشده توسط رسانه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های غربی و بازنمایی اصلاح&zwnj;طلبان است. تثبیت این ادبیات، زمین بازی سیاسی را از دوقطبی مذاکره اصلاح&zwnj;طلبان به مطالبه لغو واقعی و عملی تحریم&zwnj;ها به&zwnj;واسطه معنادار&zwnj;کردن قدرت بازگشت&zwnj;پذیری جمهوری اسلامی به قبل از برجام در زمینه هسته&zwnj;&zwnj;ای تعریف می&zwnj;&zwnj;کند. شکستن تابوی دوقطبی اصلاح&zwnj;طلبان گرچه مسیر پرفراز و نشیبی است اما اکنون محیط اجتماعی نه آنچنان گوشی برای شنیدن روایت اصلاح&zwnj;طلبان دارد و نه نسبت به روایت جریان انقلابی بی&zwnj;تفاوت خواهد بود.<br />نقد دیگری که از سوی جناب رییس&zwnj;جمهور بیان شد، معطوف به کاربلدی دولت در امور دیپلماتیک و توصیه&zwnj;هایی چون دخالت&zwnj;نکردن سایر قوا و طعنه&zwnj;&zwnj;هایی چون ثبت پیروزی به نام رقیب بود. قصد مناقشه با ادعای ایشان به صورت سلبی نیست اما سندزدن دیپلماسی برای دولتی که با خوش&zwnj;بینی به غرب، دلار را از چهار هزار تومان به نزدیک 30 هزار تومان رسانده و اکنون هم بر طریق سابق سیر می&zwnj;کند، بیش از هر چیز حکایت از نگرانی از سربر&zwnj;&zwnj;آوردن دیپلماسی مبتنی بر عقلانیت انقلابی در مقابل دیپلماسی اعتدال دارد؛ دیپلماسی&zwnj;ای که میان سه محیط مذکور توازن ایجاد کرده و مانند دیپلماسی دولت در بعد گفتمانی و رئالیستی نحیف و در عرصه سیاست داخلی فربه نیست؛ البته انحصارگرایی در دیپلماسی هم خود از اقسام انحصارطلبی&zwnj;هاست.<br />نقد دیگری که از موضع دلسوزی از سوی برخی افراد در جریان انقلابی کم و بیش شنیده می&zwnj;&zwnj;شود، تلاش طرح برای نقد&zwnj;کردن چک برجام و به عبارتی خارج&zwnj;نشدن از کانتکست برجام است. با توجه به چارچوب نظری مطرح&zwnj;شده، بی&zwnj;توجهی به محیط بین&zwnj;المللی با وجود حقوق ایران در برجام، منطقی نبوده و برای محیط&zwnj;اجتماعی قابل قبول نیست. رویکرد &laquo;مطالبه&zwnj;محور&raquo; در نظام بین&zwnj;الملل که بر اساس مولفه&zwnj;&zwnj;&zwnj;های قدرت و رئالیسم و منافع ملی طراحی شود، حتما با ادبیات لیبرالی غرب&zwnj;گرایان متفاوت خواهد بود؛ ضمن آنکه برای بی&zwnj;اثرکردن تحریم&zwnj;ها که از امهات گفتمان رهبر انقلاب است، باید وضعیت حقوق ایران در توافق هسته&zwnj;&zwnj;ای بر اساس مطالبات رئالیستی مبتنی بر فشار کاهش تعهدات ایران بر غرب مشخص شود تا ملاحظات محیط اجتماعی هم لحاظ بشود. عبور از تفکر غرب&zwnj;گرا نیازمند صبر و تدبیر و منطق در سطح اجتماعی است؛ همان&zwnj;گونه که نیازمند برخورد عزتمندانه در مقابل طرف غربی است. اگر سطح محیط اجتماعی نیازمند منطق و اقناع افکارعمومی است، در سطح بین&zwnj;المللی، اقتدار و سرسختی و مطالبه&zwnj;گری سخن اصلی را می&zwnj;&zwnj;گوید. عصبانیت و ناراحتی حامیان دولت اتفاقا نشان می&zwnj;&zwnj;دهد که مسیر دیپلماسی پارلمان درست و دقیق است.<br />&nbsp;<br /><b>جریان انقلابی؛ گامی به پیش</b><br />طرح مجلس را باید گامی در جهت غروب فراروایت مذاکره راست میانه و اصلاح&zwnj;طلبان دانست که در دوران سرخوردگی بدنه اصلاحات، فرصتی تازه برای خلق زمینی جدید برای سیاست ایران مهیا می&zwnj;کند و موضوع را از &laquo;مذاکره&raquo; به &laquo;لغو تحریم&zwnj;ها&raquo; و از &laquo;سیاست خارجی&raquo; به &laquo;کارآمدی&raquo; می&zwnj;&zwnj;کشاند و سیاست موکول&zwnj;&zwnj;کردن اقتصاد و معیشت به روابط خارجی را با چالش مواجه می&zwnj;&zwnj;کند. در چنین شرایطی راست میانه و مدرن که با اعتبار مذاکره به معامله با اصلاحات پرداخت، اکنون اعتبار سابق را ندارد. گرچه واقعیت این است که طرح مجلس همان&zwnj;طور که گفته شد، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ارائه و تصویب شده و دولتی&zwnj;ها می&zwnj;&zwnj;دانند که روال مصوبات این شورا به چه نحو و صورتی است. طرح مجلس شورای اسلامی نشانه بلوغ و تجربه جریان انقلابی است که برای خارج&zwnj;شدن از زمین بازی اصلاح&zwnj;طلبان نیاز به توجه به محیط اجتماعی و بین&zwnj;المللی با اتکا به محیط گفتمانی دارد؛ سیاستی که هم تجربه برجام را گامی به پیش می&zwnj;&zwnj;برد و هم قوت و اقتدار هسته&zwnj;&zwnj;ای ایران قبل از برجام را تبدیل به سرمایه&zwnj;&zwnj;ای برای ملت می&zwnj;&zwnj;کند و نگاه تاجرمآبانه به آن ندارد و هم گفت&zwnj;وگوی مستمر با سطح اجتماعی را اصل قرار می&zwnj;&zwnj;دهد تا جریان انقلابی، سرمایه اجتماعی خود را در کنار اقتدار هسته&zwnj;&zwnj;ای و مطالبه&zwnj;گری بین&zwnj;المللی افزایش دهد.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: صبح نو</span></p>