236217 تنش؛ نه یک کلمه بیش، نه یک کلمه کم <p><span style="font-size: 12px">اگر تا همین چندی پیش و با کمی اغماض می&zwnj;شد نوع روابط حاکم بر قوه مجریه تحت &zwnj;مدیریت حسن روحانی و قوه مقننه زیرنظر محمدباقر قالیباف، دو رقیب اصلی انتخابات ریاست&zwnj;جمهوری سال 92&zwnj; را با وام&zwnj;گیری از ادبیات سیاسی حاکم بر روابط بلوک شرق و غرب در دوران حیات اتحاد جماهیر شوروی، به &laquo;جنگ سرد&raquo; تعبیر کرد، امروز اما آتش اختلافات آن&zwnj;چنان بالا گرفته که دیگر به اظهارات نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و وزرا و معاونان رییس&zwnj;جمهوری ختم نمی&zwnj;شود. حالا اهالی دو قوه انتخابی جمهوری اسلامی در میدان عمل هم مشغول صف&zwnj;آرایی مقابل یکدیگرند؛ آن&zwnj;هم برای جدالی نابرابر. قالیباف این روزها در اوج عزت است و مقبول میان نهادهای انتصابی و حاکمیت جمهوری اسلامی و برخوردار از حمایت تام و تمام رسانه&zwnj;های این جریان سیاسی اما حسن روحانی اوضاعی به&zwnj;مراتب متفاوت با او و سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه ایران حتی نزد حامیانش دارد و حضیض ذلت شاید از دید اهالی ادبیات وصف حال رییس&zwnj;جمهوری ایران باشد. او در شرایطی روزگار می&zwnj;گذراند که حامیان اصلاح&zwnj;طلبش به پاس گردش به راست&zwnj;های محسوس روحانی، دیگر حاضر به حمایت تمام&zwnj;قد از او نیستند و شاید به همین دلیل است که امتناع رییس&zwnj;جمهوری و معاون اولش از تقدیم بودجه به نمایندگان، با هزار و یک انتقاد مواجه می&zwnj;شود اما کسی حاضر به یادآوری تلاش مجلس برای نابودی بزرگ&zwnj;ترین دستاورد دولت تدبیر و امید در زمینه سیاست خارجی آن هم در آستانه احیای دوباره برجام نیست.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>تک روحانی</b><br />اولین&zwnj;بار نیست که کار دولت و مجلس به جدالی علنی می&zwnj;رسد. همین چندی پیش بود که پس از ماجرای حضور قالیباف در بخش بیماران مبتلا به کرونا بیمارستانی در تهران، رییس&zwnj;جمهوری ایران با استناد به شیوه&zwnj;نامه&zwnj;های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و درمان، از برگزاری جلسه سران قوا امتناع و میزبانی مجلس را از روسای قوای سه&zwnj;گانه لغو کرد. لغو این نشست به جدالی لفظی میان روحانی و قالیباف انجامید و اختلافات میان آنان را به اطلاع عموم جامعه رساند. اختلافی که از برگزاری جلسه سران قوا جلوگیری کرد و عالی&zwnj;ترین مقام جمهوری اسلامی را برآن داشت تا خود نشستی میان اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی برگزار کند؛ نشستی که می&zwnj;توانست دورهمیِ آشتی&zwnj;کنان باشد ولی طرح مجلس برای لغو تحریم&zwnj;ها که خروج ایران از توافق هسته&zwnj;ای و پروتکل الحاقی را درپی دارد، سور و سات این ضیافت را فراهم نشده &nbsp;برهم زد و بودجه 1400 را نیز بی&zwnj;تاثیر نگذاشت تا جایی که برای نخستین&zwnj;بار هنگام تحویل لایحه بودجه نه رییس قوه مقننه حاضر بود و نه رییس قوه مجریه! نوع مواجهه روحانی با مجلس یازدهم از بدو تاسیس پارلمان تاکنون از یک&zwnj;سو و رعایت سفت و سخت شیوه&zwnj;نامه&zwnj;های بهداشتی توسط رییس&zwnj;جمهوری ازسوی دیگر، گواه این واقعیت بود که حسن روحانی برای تقدیم بودجه در مجلس حاضر نخواهد شد. سه&zwnj;شنبه شب این مساله اعلام شد ولی گمان می&zwnj;رفت که به&zwnj; جای روحانی و مطابق دفعات گذشته، معاون اول رییس&zwnj;جمهوری در جلسه علنی مجلس حاضر شده و مهم&zwnj;ترین سند مالی 1400 ایران را تقدیم مجلس کند ولی در کمال تعجب دولتی&zwnj;ها محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه را برای حضور در مجلس معرفی کردند. اقدامی که عملا به معنای بی&zwnj;اعتنایی &laquo;پاستور&raquo; به &laquo;بهارستان&raquo; بود. نوبخت اگرچه نقش تعیین&zwnj;کننده در تدوین بودجه دارد ولی جایگاهش به &zwnj;لحاظ اداری- سیاسی پایین&zwnj;تر از اسحاق جهانگیری است؛ با این حال اقدام دولت هرگز منافاتی با آیین&zwnj;نامه داخلی مجلس نداشت. ماده 186 آیین&zwnj;نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تنها و تنها تاکید کرده که &laquo;دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند&raquo; ولی از مقام دولتی که بودجه را تقدیم مجلس می&zwnj;کند، سخنی به میان نیاورده با این حال عرف موجود در روابط قوای مجریه و مقننه حکم می&zwnj;کند که رییس&zwnj;جمهوری باید بودجه را شخصا تقدیم رییس مجلس کند.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>پاتک &nbsp;قالیباف</b><br />واکنش تند و تیز روحانی به مصوبه مجلس برای خروج از برجام و توقف اجرای پروتکل الحاقی و غیبت خود و معاون اولش در جلسه علنی مجلس را اگر تک &laquo;پاستور&raquo; به &laquo;بهارستان&raquo; درنظر بگیریم، طبیعتا اقدام قالیباف &laquo;پاتکی&raquo; تمام&zwnj;عیار است. محمدباقر قالیباف روز گذشته هنگام تقدیم لایحه بودجه در مجلس غایب نبود اما در صحن علنی هم حضور نداشت. براساس شیوه&zwnj;نامه&zwnj;های ستاد ملی مقابله با کرونا به مجلس، جلسات مجلس با حضور نیمی از نمایندگان در صحن علنی برگزار می&zwnj;شود و مابقی نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس مشروطه حضور پیدا یافته و به&zwnj;صورت آنلاین در جلسات مجلس شرکت می&zwnj;کنند. قالیباف نیز روز گذشته از ساختمان مشروطه در جلسه مجلس شرکت کرد و این یعنی برای او غیبت ثبت نشد اما تصویری از او هنگام دریافت لایحه بودجه نیز ثبت نشد. دولت، معاون اولش را به مجلس نفرستاد و حتی نوبخت هم حاضر به تقدیم بودجه به مجلس نشد و این وظیفه بر دوش حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس&zwnj;جمهوری گذاشته شد. در نقطه مقابل نیز نه قالیباف و نه نایب&zwnj;رییس اول او حاضر به دریافت لایحه بودجه نشدند تا علی نیکزاد، به عنوان نایب&zwnj;رییس دوم مجلس بودجه را دریافت کند و اختلاف میان روسای قوای مجریه و مقننه به اوج خود برسد. اختلافی که می&zwnj;تواند سرنوشت بودجه را نیز در هاله&zwnj;ای از ابهام قرار دهد؛ هر چند حسن روحانی صراحتا اعلام کرد که غیبتش در نشست علنی مجلس به&zwnj; دلیل &laquo;رعایت پروتکل&zwnj;های بهداشتی است، نه مسائل دیگر&raquo; ولی دلیل عدم حضور معاون اول و حتی رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس، هر چه هست، رعایت &nbsp;شیوه&zwnj;نامه&zwnj;های &nbsp;بهداشتی &nbsp;نیست.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>&laquo;اصلاح ساختار&raquo;؛ کلیدواژه &nbsp;اختلاف؟</b><br />با همه این فراز و فرودها روزگذشته مجلس رسما وارد فرآیند بررسی بودجه شد. نمایندگان براساس آیین&zwnj;نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان 10 روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را به کمیسیون&zwnj;های تخصصی درباره بودجه 1400 ارایه دهند. کمیسیون&zwnj;ها نیز دو هفته فرصت خواهند داشت تا نسبت به بررسی پیشنهادها اقدام کرده و نظرات خود را به کمیسیون تلفیقی که با رای نمایندگان انتخاب خواهد شد، ارایه دهد. در این میان اما به نظر می&zwnj;رسد کلیدواژه &laquo;اصلاح ساختار بودجه&raquo; که این روزها قالیباف بارها و بارها بر آن تاکید می&zwnj;کند، به عاملی برای اختلاف مجلس و دولت تبدیل شود. قالیباف روز گذشته در همین راستا گفته که &laquo;یکی از مواردی که در بررسی لایحه بودجه 1400 مدنظر مجلس است، اصلاح بودجه به نفع مردم است. بودجه&zwnj;ای عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می&zwnj;تواند اقتصاد ما را قوی کند. ما باتوجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را حتی برمبنای این پیشنهاد فعلی عملی کنیم و مقدمات اصلاح نهایی را از همین امسال آغاز کنیم&raquo;، این عملا به معنای ایجاد تغییر در سقف و کف بودجه است. عاملی که طبیعتا چندان مطابق میل دولتی&zwnj;ها نخواهد بود. جالب آنکه قالیباف در شرایطی گفته که &laquo;در وضعیت معیشتی مردم به&zwnj;خصوص اقشار ضعیف بسیار تحت&zwnj;فشار هستند، بودجه باید آرایش حمایت از محروم&zwnj;ترین طبقات را به خود بگیرد. بودجه&zwnj;ای که بندبند آن با حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه&zwnj;ای علیه آرمان&zwnj;های انقلاب اسلامی است. تبعیض، اژدهای هفت&zwnj;سری است که در بسیاری از بخش&zwnj;ها رسوخ پیدا کرده و ما باید در همه تصمیم&zwnj;گیری&zwnj;های خود آن را هدف قرار دهیم، مجلس مصمم به کاهش تبعیض&zwnj;های اقتصادی است به همین جهت یکپارچه&zwnj;سازی و هماهنگی سیاست&zwnj;های حمایتی از موضوعات مهم مدنظر مجلس است&raquo; که حسن روحانی عملا نگاهی 180 درجه مخالف او و اظهاراتش دارد. رییس&zwnj;جمهوری در جلسه هیات دولت بودجه 1400 را در راستای حمایت از اقشار ضعیف جامعه دانسته و تکید کرده که &laquo;در بودجه تلاش شده به اقشاری که در فشار هستند کمک شود. در بودجه 1400 افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 25درصد و معافیت مالیاتی از سه به چهار میلیون رسیده و حداقل دریافتی را از 2.8 به 3.5 رسانده&zwnj;ایم. 16 هزار میلیارد تومان برای مبارزه با فقر مطلق قرار دادیم و کمک معیشتی به 60 میلیون نفر و یارانه برقرار است و بیمه رایگان برای 30 میلیون نفر درنظر گرفته شده است. ضمن اینکه اعتبارات بخش سلامت را به بیش از دو برابر رسانده&zwnj;ایم و استخدام سه هزار نیروی جدید بهداشت و درمان درنظر گرفته شده است.&raquo; حال باید منتظر ماند و دید درنهایت سرنوشت اختلاف پاستور و بهارستان به کجا خواهد رسید. پاستور به صراحت مخالفت خروج از برجام و توقف اجرای پروتکل الحاقی است و در بودجه نیز منویاتش را اعلام کرده ولی بهارستان همچنان بر گفته&zwnj;ها و اقدامات خویش اصرار دارد. اصراری که می&zwnj;تواند کار را به هیات عالی حل اختلاف قوا بکشاند و پس از حدود یک سال دوباره این هیات فعال شود. هیاتی که هدف از تاسیسش، حل اختلاف مجلس و دولت در زمان ریاست محمود احمدی&zwnj;نژاد بر قوه مجریه و علی لاریجانی بر مجلس بود.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: اعتماد</span></p>