235841 بارگیری اولین محموله نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز در بهمن ۹۹ مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس درباره صادرات نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز گفت: موقتاً یک گوی متوسط و موجود با ظرفیت بارگیری حدود ۵ هزار مترمکعب در ساعت آماده و تست‌های لازم انجام شده است تا در بهمن‌ماه برای بخش زودهنگام بتوانیم آماده دریافت و بارگیری نفت و میعانات گازی باشیم. <p><span style="font-size: 12px">رسول فلاح نژاد، مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه محل اجرای طرح گوره - جاسک در زمره مناطق محروم قرار دارد، به همین دلیل امکانات زیرساختی و حتی دسترسی مناسب هم نداشت، گفت: استقرار اولیه پیمانکاران مستلزم ایجاد زیرساخت&zwnj;های اقامتی و رفاهی، راه دسترسی، تأمین حراست و حفاظت، تصفیه، برق، آب و فاضلاب و ارتباطات بود و برای دسترسی به مصالح، لوازم و سرمایه انسانی ماهر سختی&zwnj;های بسیاری داشت، همچنین مهیا کردن این شرایط مستلزم ساخت هم&zwnj;زمان کمپ&zwnj;ها و دفاتر مسکونی و اداری به همراه آغاز عملیات اجرایی توأم با حجم بالایی خاک&zwnj;برداری و خاکریزی بود که البته به&zwnj;دلیل جنس بستر زمین و سستی و استحکام ضعیف بستر، تحکیم و کوبش شمع ضرورت داشت که زمان و پیچیدگی کار را افزایش داد.<br />وی اظهار کرد: در بخش دریایی نیز شرایط بسیار ویژه&zwnj;ای به&zwnj;دلیل کار در دریای عمان و اتصال به اقیانوس وجود دارد که با شرایط شناخته&zwnj;شده و تجربه&zwnj;شده خلیج&zwnj;فارس که تا حدودی همه تأسیسات نفت و گاز پیشین در آن ساخته شده به&zwnj;طور کامل متفاوت است. در این شرایط ما با احتمال پدیده&zwnj;هایی نظیر سونامی، گل فشان، امواج اقیانوسی و طوفان&zwnj;ها و عمق بالای دریا روبه&zwnj;رو هستیم که ساختار زمین&zwnj;شناسی و ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و مطالعات لرزه&zwnj;خیزی ویژه خود را دارد.<br /><br /><b>* بهره&zwnj;برداری زودهنگام؛ اواخر بهمن&zwnj;ماه</b><br />مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه به&zwnj; موازات انجام فعالیت&zwnj;های عمرانی و اجرایی تأمین کالای این خط لوله نیز در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: درباره تأمین کالا نیز همه لوازم و تجهیزات موردنیاز به&zwnj;ویژه گوی&zwnj;های شناور و ملحقات، خطوط لوله دریایی و شیرآلات و اتصالات مربوطه، سامانه اندازه&zwnj;گیری و میترینگ و باقی ملزومات مانند سیستم کنترل و برق سفارش داده شده و هم&zwnj; اینک عمده آنها مراحل نهایی ساخت و آزمون را طی کرده&zwnj;اند و گاه نیز به محل سایت حمل شده&zwnj;اند و در حال دریافت و ترخیص هستند که به&zwnj;مرور آذرماه در محل سایت دریافت می&zwnj;شوند و عملیات نصب آغاز می&zwnj;شود.<br />فلاح&zwnj;نژاد تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان&zwnj;بندی فشرده&zwnj;ای که پیش&zwnj;بینی و برنامه&zwnj;ریزی کرده&zwnj;ایم امیدواریم نخستین مرحله راه&zwnj;اندازی و بهره&zwnj;برداری زودهنگام را تا اواخر بهمن&zwnj;ماه داشته باشیم.<br />وی با اشاره به اینکه قرار است سه گوی شناور در فاصله حدود 7 کیلومتری از ساحل و در عمق حدود 50 متری نصب شوند، گفت: حجم و اندازه این گوی&zwnj;ها حدود 2 برابر اندازه و حجم گوی&zwnj;های شناور متداول است که در نقاط دیگر مورد استفاده هستند، زیرا قرار است به&zwnj;وسیله آنها، یک میلیون بشکه نفت در روز با دبی بیش از 10 هزار مترمکعب در ساعت بارگیری شود.<br /><br /><b>* تکمیل نخستین گوی شناور در اردیبهشت 1400</b><br />مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر اینکه کل پروژه به شرکت&zwnj;های داخلی واگذار شده است، شرکت تأسیسات دریایی را مسئول ساخت گوی&zwnj;های شناور و خطوط لوله دریایی معرفی کرد که سال&zwnj;ها تجربه گرانسنگ فعالیت&zwnj;های مشابه را دارد و با شرایط خوبی در حال پیشبرد کار است.<br />فلاح&zwnj;نژاد افزود: لوله&zwnj;های موردنیاز بخش نخست، ساخته و تحویل شده است که پس از پوشش&zwnj;دهی در بندر امام و یارد تأسیسات دریایی در خرمشهر، به محل پروژه انتقال می&zwnj;یابد.<br />وی با بیان اینکه پیش&zwnj; از این عملیات ترانشه و حفاری در ساحل به&zwnj;منظور آماده&zwnj;سازی بستر برای لوله&zwnj;کشی انجام شده است، تصریح کرد: عملیات نصب دریایی این خط لوله هشت کیلومتری از آذرماه آغاز می&zwnj;شود و هم&zwnj;زمان ساخت سه گوی شناور بزرگ که سفارش ساخت آنها داده شده نیز در جریان خواهد بود. اکنون بر اساس برنامه&zwnj;ریزی، موقتاً یک گوی متوسط و موجود با ظرفیت بارگیری حدود 5 هزار مترمکعب در ساعت آماده و تست&zwnj;های لازم انجام شده است تا در بهمن&zwnj;ماه برای بخش زودهنگام بتوانیم آماده دریافت و بارگیری نفت و میعانات گازی باشیم.<br />مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس گفت: پیش&zwnj;بینی می&zwnj;کنیم نخستین گوی شناور اصلی و دائم پروژه اردیبهشت&zwnj;ماه سال آینده تکمیل شود و گوی&zwnj;های شناور دوم و سوم نیز به ترتیب دو تا چهار ماه بعد تکمیل می&zwnj;شوند.<br /><br /><b>* چالشی به نام برطرف کردن مسائل گمرکی</b><br />فلاح&zwnj;نژاد دربارهن وضع ساخت خط لوله در بخش دریایی پروژه گوره - جاسک، به پیچیدگی&zwnj;های فعالیت&zwnj;های این بخش نسبت به بخش بالادست اشاره کرد و گفت: از مباحث دریافت مجوزها از دستگاه&zwnj;های پرشمار نظیر سازمان بنادر و دریانوردی و زیست&zwnj;محیطی گرفته تا مجوزهای کلاس&zwnj;های بین&zwnj;المللی برای ساخت گوی&zwnj;های شناور نیازمند احراز استانداردها و مشخصات فنی و گواهی&zwnj;های لازم هستند که آسان نیست، زیرا هم محدودیت بین&zwnj;المللی داریم و هم توجیه و جلب همکاری مردم و مسئولان محلی در مباحث اجرایی و برطرف&zwnj; کردن کردن مسائل گمرکی و بازرگانی موضوعی چالشی و زمان&zwnj;بر است.<br />وی افزود: در بخش خشکی طرح نیز شرکت ایرانی &laquo;گاما&raquo; در قالب کنسرسیوم با شرکت تأسیسات دریایی مشارکت دارد که با تلاش فراوان و قابل&zwnj;توجه، عملیات زیرسازی، ساختمان&zwnj;سازی و ساخت تأسیسات ساحلی را عهده&zwnj;دار شده و به&zwnj;سرعت و با شرایط مناسبی در حال انجام است.<br /><br /><b>* جاسک متناظر با &laquo;فجیره&raquo;</b><br />مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس درباره اهمیت توسعه بخش دریایی پروژه گوره - جاسک توضیح داد: پیچیدگی کار شرکت نفت و گاز پارس در این شرایط به نسبت آنچه تا به&zwnj; حال تجربه شده است، چالشی جدی با ویژگی&zwnj;های منحصربه&zwnj;فرد است که البته سال&zwnj;ها تجربه عملیات دریایی و ساحلی همکاران بی&zwnj;گمان بر این مشکلات و چالش&zwnj;ها غلبه خواهد کرد. این نخستین طرح در کشور است که با این شرح کار در حوزه&zwnj;ای فراتر از خلیج&zwnj;فارس ورود کرده&zwnj;ایم و شرایط ناشناخته و پیچیدگی&zwnj;های زیادی دارد.<br />فلاح&zwnj;نژاد ادامه داد: این پروژه برای کشور بسیار مهم و راهبردی است زیرا متناظر با بندر فجیره، می&zwnj;توانیم با تکمیل زنجیره ارزش و استقرار صنایع پایین&zwnj;دستی، پالایش نفت و میعانات گازی و پتروشیمی&zwnj;ها و ساخت و تکمیل بنادر و زیرساخت&zwnj;ها در آینده، موقعیت و شرایط لازم را برای بارگیری و صادرات فرآورده&zwnj;های نفتی و مشتقات دیگر ایجاد کنیم و با در نظر گرفتن و پیشبرد یک طراحی جامع و طبق برنامه مدون ضمن تنوع&zwnj;بخشی به محصولات صادراتی، خدمات جانبی نظیر بانکرینگ و تأمین مایحتاج شناورها و در کل ایجاد یک هاب دریایی بزرگ در منطقه را نیز داشته باشیم.<br /><br /><b>* تمدن جدید در مکران</b><br />وی با اشاره به اینکه خط لوله انتقال نفت و میعانات گوره - جاسک، با رعایت اصول ایمنی و پدافند غیرعامل و تاب&zwnj;آوری تأسیسات، در عمل یک تمدن جدید صنعتی در سواحل ارزشمند مکران را پایه&zwnj;گذاری می&zwnj;کند که شاخصه اصلی آن باید توجه هم&zwnj;زمان به توسعه متوازن، پایدار و مرحله&zwnj;ای، سازگار با محیط&zwnj; زیست با نگاه ویژه به مردم بومی و محلی و توانمندسازی و به&zwnj;کارگیری حداکثری نیروهای بومی با انجام آموزش&zwnj;های لازم و بهبود شرایط عمومی منطقه و توسعه زیرساخت&zwnj;ها باشد.<br />مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: در این راه باید مسئولیت&zwnj;های اجتماعی لحاظ شود و توجه جدی به حفظ محیط&zwnj;زیست و جلوگیری از تخریب آن سرلوحه همه اقدام&zwnj;ها باشد، همچنین مدیریت دانش و درس&zwnj;آموزی از تجربیات قبلی به نحوی مناسب انجام شود تا از دوباره&zwnj;کاری و صرف زمان و هزینه اضافی اجتناب شود.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: تسنیم</span></p>