234631 جزئیات تصویب اولیه عرضه خودرو در بورس طرح مجلس برای ساماندهی عرضه خودرو دیروز در حالی به تصویب اولیه رسید که بر این اساس، محدودیت خرید 3 سال یکبار برای خریداران در نظر گرفته شده و در عین حال، خرید و فروش خودروهای پرتیراژ باید از طریق بورس صورت گیرد. <p><span style="font-size: 12px">روز گذشته طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو توسط اعضای کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. در این راستا مقرر شده عرضه همه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گیرد و فقط خودروهایی که تیراژ تولید محدود دارند و یا شرکت&zwnj;هایی که تولیدشان بسیار محدود است، از این قاعده مستثنی می شوند.<br /><br />به گفته حجت&zwnj;اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروهایی که در بورس کالا عرضه نشوند اعم از فروشنده و خریدار، جرم&zwnj;انگاری شده و مجازات می&zwnj;شوند و کالا نیز به عنوان کالای قاچاق محسوب می&zwnj;شود.<br /><br />وی می&zwnj;گوید: در بورس کالا به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق می&zwnj;گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخصی می&zwnj;تواند هر 3 سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی&zwnj;تواند اقدام به فروش خودرو کند.<br /><br />به گفته فیروزی، اگر شخصی قبل از پایان 3 سال، اقدام به فروش خودرو کند، &nbsp;باید 80 درصد از مابه&zwnj;التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.<br /><br />وی با اشاره به تشکیل صندوقی در وزارت صنایع و معادن، توضیح می دهد: از مازاد قیمت تمام شده هر خودرویی که توسط کارخانه&zwnj;دار ساخته و به بورس ارائه می&zwnj;کند صندوقی در وزارت صنایع تشکیل می&zwnj;شود که از محل آن صندوق، 10 درصد به عنوان پاداش به تولیدکننده خودرو بابت افزایش کمی و کیفی خودرو پرداخت می&zwnj;شود.<br /><br />به گفته این نماینده مجلس، از محل این صندوق همچنین، &nbsp;20 درصد به عنوان تسهیلات وام به زوج&zwnj;های جوان که توان خرید خودرو را ندارند، 50 درصد به عنوان تسهیلات قرض&zwnj;الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه، 20 درصد برای شبکه حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل تعلق می&zwnj;گیرد.<br /><br />* حباب قیمت شکسته می شود<br />بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس معتقد است: با اجرای این طرح، حباب افزایش قیمت خودرو می&zwnj;شکند و خودرو به صورت شفاف و با قیمت واقعی به بازار عرضه می&zwnj;شود.<br /><br />به گفته وی، در این مدل به دلیل عرضه خودرو با قیمت واقعی در بازار از میزان سوداگری&zwnj; و دلالی&zwnj;ها هم کاسته می&zwnj;شود و دیگر اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار را نخواهیم داشت.<br /><br />جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این مورد معقد است: &nbsp;با توجه به وضعیت فعلی، عرضه خودرو در بورس از جمله بهترین راهکارها برای ساماندهی بازار است. در این صورت، نه دلال&zwnj;ها دیگر می&zwnj;توانند دلالی کنند و نه کارخانه آسیب می&zwnj;بیند چون قیمت کارخانه&zwnj;ای خودرو دقیق محاسبه و در بورس قیمت&zwnj;گذاری می&zwnj;شود.<br /><br />به &nbsp;گفته وی، اینکه برای فروش خودرو قرعه&zwnj;کشی انجام شود و 2 میلیون نفر برای 16 هزار خودرو ثبت نام کنند، خجالت&zwnj;آور و نشان از برنامه&zwnj;ریزی برای دلال&zwnj;ها دارد.<br /><br />* پایان فروش خودرو از درب های پشتی<br />&nbsp;روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص می گوید: مبنای این طرح، اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده تا با استفاده از این ساز و کار، همه راه&zwnj;های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب&zwnj;های پشتی خودرو را به فروش برسانند.<br /><br />وی با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می&zwnj;کند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می&zwnj;شود، معتقد است: وقتی یک کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به کالای سرمایه&zwnj;ای شود، ناخودآگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت ها بالا می&zwnj;رود.<br /><br />* عرضه کافی نباشد، قیمت بالاتر می رود<br />رضا محتشمی&zwnj;پور، معاون بورس کالا نیز در این مورد می گوید: خودرو را می&zwnj;توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس مزیت ویژه&zwnj;ای ندارد، البته قیمت را شفاف می&zwnj;کند، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایده&zwnj;ای ندارد.<br /><br />وی افزود: اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین قیمت شود، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می&zwnj;کند. مثلاً قیمت خودرو در بورس 40 میلیون و در بیرون 100 میلیون می&zwnj;شود که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.<br /><br />وی معتقد است: توان تولید و عرضه مداوم خودرو باید از سوی خودروسازان مشخص باشد و کالایی که در بورس عرضه می&zwnj;شود، به اندازی کافی باشد، مثلاً اگر هزار واحد تقاضا وجود دارد، اما فقط 200 واحد کالا در بورس ارائه شود، باعث بالا رفتن قیمت می&zwnj;شود و مشکلی در بازار وجود دارد مشکل عرضه مستمر است.<br /><br />البته برای عرضه خودرو در بورس، نحوه عملکرد و مدیریت بورس کالا نیز باید مورد سنجش دقیق قرار گیرد چرا که هم اکنون برخی فعالان صنعت و همچنین مسئولان وزارت صنعت معتقدند حضور مدیران شرکت های خصوصی در هیأت مدیره بورس کالا مانع از عملکرد صحیح این نهاد در عرضه برخی محصولات شده است.<br /><br />احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در این خصوص با بیان اینکه بورس کالا، حق مالکیتی به فولادسازان داده است، می&zwnj;گوید: 3 عضو اصلی هیأت مدیره بورس کالا به شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان اختصاص دارد و آنچه فولادسازان بخواهند در بورس انجام می&zwnj;دهند.<br /><br />همچنین عرضه خودرو بدون سقف قیمت در بورس کالا زمانی می&zwnj;تواند رقابت و تعدیل در بازار را به همراه داشته باشد که عرضه و تقاضا تا حدی به یکدیگر نزدیک باشند و همه خودروهای تولیدی خودروسازان در بورس کالا عرضه شوند، وگرنه در صورت وجود تقاضای بالا برای خرید و عرضه پایین خودرو، سقف قیمت در بورس فراتر از وضعیت فعلی بازار خواهد بود.<br /><br />در این شرایط، برای قیمت گذاری خودروها نیز جلساتی با محوریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال برگزاری است به طوری که یکی از موضوعات مورد بحث این است که خودروهای با تولید انبوه و قیمت پایین تر نسبت به بقیه خودروها کماکان مشمول قیمت گذاری دستوری &zwnj;شوند ولی خودروهای با تیراژ پایین&zwnj;تر و قیمت بالاتر توسط خودروسازان قیمت گذاری شوند.<br /><br />باید منتظر ماند و دید در نهایت چه طرحی برای مدیریت بازار خودرو قطعی و اجرایی می شود.<br /></span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: ایسنا</span></p>