صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
پیشنهاد سردبیر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

راهروهای دادگاه به جای صندوق‌های رای

شهاب شهسواری/ رسانه‌های امریکایی برای گزارش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا هر بار تاکید می‌کنند که «This election is far from over» (حالا حالاها تا پایان این انتخابات وقت لازم است)‌ بخشی از این تاکید مرتبط با طولانی شدن شمارش آرا در برخی ایالات کلیدی است، اما بخش مهم ادامه انتخابات در امریکا در راهروهای دادگاه‌های امریکا اتفاق می‌افتد، جایی که تیم وکلای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات و ابطال بخش‌هایی از آرای ایالت‌هایی که اختلاف ناچیزی در آنها وجود دارد، پرونده‌های مختلف باز می‌کنند. صبح جمعه به وقت پایتخت امریکا، هر چند برخی ایالت‌های کلیدی آمارهای جدیدی را منتشر کردند، اما نتیجه قطعی انتخابات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در پنسیلوانیا، شمارش آرای غیابی و پستی به کندی پیش می‌رفت. ترامپ که در اولین شب شمارش با صدها هزار رای اختلاف از رقیبش جو بایدن جلو بود، با‌گذشت سه روز از انتخابات و ادامه شمارش آرای غیابی، این پیشتازی جدی را به تدریج از دست داد، تا جایی که صبح جمعه اختلاف رای در این ایالت به کمتر از 20 هزار رای رسید و به تدریج با شمارش تعداد بیشتری از آرا جو بایدن با جبران عقب‌ماندگی چندصد هزار رای توانست از رقیب خود در پنسیلوانیا جلو بزند. کارزار انتخاباتی بایدن، روز جمعه مشتاق شمارش تعداد بیشتری از آرای پستی و غیابی در ایالت‌های کلیدی مانند جورجیا و پنسیلوانیا بود، اما در برابر کارزار ترامپ در حال به کار گرفتن تمامی تلاش خود بود تا جلوی شمرده ‌شدن تعداد بیشتری از آرا را بگیرد و تا هر جا که امکان داشته ‌باشد آرای اخذ شده پستی را ابطال کند.

اثر جدال‌های حقوقی ترامپ
ناظران سیاسی در امریکا نسبت به توانایی کارزار انتخاباتی ترامپ برای تاثیر گذاشتن در نتیجه نهایی انتخابات تردید دارند. به نوشته رسانه‌های امریکایی حتی موفقیت در بسیاری از این شکایت‌ها هم نمی‌تواند نتیجه ایالت‌های کلیدی را تغییر دهد، چرا که بسیاری از این شکایت‌ها در مورد آرای اخذ شده نیستند، بلکه مربوط به فرآیندهای اداری اخذ رای در این ایالت‌ها هستند. ضمن اینکه گروهی از رسانه‌های امریکایی نسبت به توانایی مالی کمپین انتخاباتی ترامپ برای پیگیری حقوقی بسیاری از این شکایت‌ها و پرداخت هزینه‌های رسیدگی و وکلا تردید دارند. برای مثال در ایالت ویسکانسین، کارزار انتخاباتی ترامپ تهدید به درخواست بازشماری آرا کرده است، اما بر اساس قوانین ایالتی ویسکانسین، حق یک نامزد است که در صورت اختلاف آرای کمتر از یک درصد، درخواست بازشماری دهد، اما این نامزد موظف است که تمام هزینه‌های بازشماری آرا را یک جا و قبل از آغاز فرآیند پرداخت کند. رقمی که بیش از یک میلیون دلار ارزیابی می‌شود. به اضافه اینکه بسیاری از کارشناسان از جمله فرماندار جمهوری‌خواهان پیشین این ایالت معتقدند که اساسا جبران نزدیک به 20 هزار رای اختلاف با بازشماری آرا غیرممکن است.

بیانیه ستاد انتخاباتی ترامپ
کارزار انتخاباتی ترامپ در بسیاری از ایالات به صورت یکجانبه و در برخی از حوزه‌های رای‌گیری با همراهی کمیته ملی یا شاخه ایالتی حزب جمهوری‌خواه شکایت‌هایی را در مورد نحوه رای‌گیری در این ایالت‌ها مطرح کرده است. کارزار انتخاباتی ترامپ روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که برخی از ادعاها در مورد پیش‌بینی پیروزی قطعی بایدن در ایالت‌ها کاملا بی‌اساس و کذب است. این کارزار تاکید کرده است که خیلی زمان به پایان این انتخابات باقی مانده است. مت مورگان، مشاور ارشد ترامپ در ستاد تبلیغاتی رییس‌جمهور امریکا نوشته است: «ادعای پیروزی بایدن در انتخابات بر اساس پیش‌بینی نتایج 4 ایالتی است که نتیجه آنها به هیچ ‌وجه نهایی نشده است.»
این بیانیه می‌افزاید: «در جورجیا بازشماری آرا اتفاق می‌افتد و ما اطمینان داریم که برخی از آرا به شکل غیرمشروع دست چین شده‌اند و نهایتا رییس‌جمهور ترامپ در این ایالت برنده خواهد شد. در ایالت پنسیلوانیا، تخلفات متعددی رخ داده است از جمله اینکه مقام‌های انتخاباتی این ایالت جلوی ناظران داوطلب ما برای حضور در محل شمارش آرا را گرفته‌اند. ما در دادگاه توانستیم پیروز شویم اما وقت و زمان طلایی ما برای رسیدگی به شفافیت شمارش آرا سلب شد. در نوادا مشخص است که هزاران نفر بدون داشتن شرایط لازم رای پستی داده‌اند. همزمان در آریزونا هم به‌رغم ادعای رسانه‌ها از جمله فاکس نیوز و آسوشیتدپرس در مورد برنده شدن بایدن، رییس‌جمهور ترامپ در مسیر پیروزی قرار دارد و نهایتا پیروز اعلام خواهد شد.»

پنسیلوانیا
تیم وکلای دونالد ترامپ چندین شکایت حقوقی در ایالت پنسیلوانیا ثبت کرده‌اند. آنها امیدوارند که در نتیجه آرای دادگاه‌های پنسیلوانیا بتوانند شمارش صدها هزار را در این ایالت را متوقف کنند. در یکی از این پرونده‌ها کارزار ترامپ شکایت کرده است که در حوزه‌های شمارش آرای فیلادلفیا در این ایالت، ناظران انتخاباتی این نامزد نمی‌توانند «به شکل معنی‌دار» بر روند شمارش نظارت داشته ‌باشند. ماهیت این شکایت مرتبط به فاصله ناظران با محل شمارش آرا است. یک قاضی محلی در رای خود به ناظران کارزار انتخاباتی ترامپ اجازه داد تا در محل شمارش آرا حضور پیدا کنند. به اعتقاد رسانه‌ها و کارشناسان امریکایی، این رای نمی‌تواند کمکی به پیشتازی یا عقب‌ماندگی ترامپ در آرای این ایالت بکند، اما این تصور را در افکار عمومی پدید می‌آورد که اقدامی غیرقانونی و پنهانی در مراکز شمارش آرای ایالت پنسیلوانیا در جریان است.
این رای بلافاصله با فرجام‌خواهی فرمانداری شهر فیلادلفیا برگردانده شد. ساعاتی بعد از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا از «پیروزی بزرگ حقوقی در ایالت پنسیلوانیا» نوشت، دیوان عالی ایالت پنسیلوانیا رای دادگاه محلی در مورد حضور ناظران کارزار انتخاباتی ترامپ در محلی نزدیک‌تر به محل‌های شمارش آرا را لغو کرد. عصر روز پنجشنبه وکلای کارزار انتخاباتی ترامپ با این اتهام که مراکز شمارش آرای فیلادلفیا امکان کافی برای حضور ناظران در محل شمارش آرا فراهم نکرده‌اند، خواستار رای دادگاه فدرال برای توقف موقت شمارش آرا در این ایالت شد. اما قاضی فدرال هم حاضر به پذیرش درخواست کارزار انتخاباتی ترامپ نشد.
کارزار انتخاباتی ترامپ روز چهارشنبه در پرونده‌ای جداگانه در پنسیلوانیا باز کرد و بر اساس آن از وزیر امور ایالتی، کتی بوکوار شکایت کرد که غیرقانونی ضرب‌الاجل ارایه مدارک شناسایی معتبر برای افرادی که کارت شناسایی‌شان را گم کرده‌اند و از طریق پست در انتخابات شرکت کرده‌اند را از 9 نوامبر به 12 نوامبر تمدید کرده است. دادگاه هنوز جلسه‌ای برای رسیدگی به این شکایت مشخص نکرده است.
کارزار انتخاباتی ترامپ همزمان از روز چهارشنبه به شکایت حزب جمهوری‌خواه از ایالت پنسیلوانیا پیوسته است که نسبت به رای دادگاهی محلی در این ایالت برای تمدید مهلت دریافت آرای پست ‌شده معتبر تا پیش از پایان رسمی روز انتخابات، اعتراض کنند. دیوان عالی امریکا، یک بار با رد شکایتی مشابه، اجازه داده ‌بود تا ایالت پنسیلوانیا تمامی آرای پستی را که در زمان معتبر، یعنی پیش از پایان ساعت رای‌گیری به اداره پست تحویل داده‌اند و تا یک هفته بعد به کمیسیون انتخابات می‌رسد در شمارش آرا دخیل کنند.

جورجیا
ایالت دیگری که به میدان نبرد بسیار نزدیک و دوشادوش دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تبدیل شده است، ایالت جورجیاست. در این ایالت دموکرات‌ها از سال 1992 و پیروزی دور اول بیل کلینتون تاکنون نتوانسته‌اند در هیچ انتخابات ریاست‌جمهوری از رقیب جمهوری‌خواه خود جلو بزنند. اما نتایج اولیه آرا در این ایالت، چشم‌انداز روشن‌تری برای دموکرات‌ها ایجاد کرده است. بایدن در جورجیا، یک روز پیش از پنسیلوانیا توانست در جورجیا از رقیب جمهوری‌خواهش پیش بیفتد. همزمان در دو انتخابات برای دو کرسی سنا از این ایالت نیز دموکرات‌ها در یک کرسی از سناتور جمهوری‌خواه کنونی پیش افتاده‌اند و در دیگری با اختلاف کمی از سناتور جمهوری‌خواه کنونی عقب هستند. پیش‌بینی می‌شود به دلیل عدم دستیابی هیچ یک از نامزدها به 50 درصد آرا هر دو انتخابات مربوط به سنا در جورجیا به دور دوم کشیده ‌شود که دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
روز چهارشنبه حزب جمهوری‌خواه ایالت جورجیا و کارزار انتخاباتی ترامپ در این ایالت خواستار جداسازی و آرشیو بخشی از آرای پستی شده‌اند که به گفته جمهوری‌خواهان و تیم ترامپ بعد از ضرب‌الاجل قانونی یعنی ساعت 7 شب روز انتخابات به کمیسیون انتخابات رسیده‌اند. جیم بیس، قاضی دادگاه حوزه چتم در جورجیا روز پنجشنبه جلسه‌ای برای رسیدگی به این پروند برگزار کرد و اعلام کرد که شاکیان نتوانسته‌اند هیچ شاهدی مبنی بر نامعتبر بودن آرای مورد اشاره و دریافت آنها بعد از ضرب‌الاجل قانونی ارایه دهند، در نتیجه این شکایت کارزار ترامپ هم مردود شد.

میشیگان
روز چهارشنبه کارزار انتخاباتی ترامپ با شکایتی در دادگاه ایالتی میشیگان خواهان این شد که دادگاه دستور موقت برای پایان شمارش آرا تا زمان ایجاد امکان برای حضور ناظران نامزدها در محل باز کردن و شمارش آرای پستی کند. کارزار ترامپ مدعی شد که برخی ناظرانش در برخی مراکز شمارش آرا در شهر دیترویت اجازه پیدا نکرده‌اند که از فاصله نزدیک بر شمارش آرا نظارت کنند. یک قاضی میشیگان بعدازظهر پنجشنبه اعلام کرد که به احتمال زیاد این شکایت را رد می‌کند، چرا که اساسا شمارش آرا در بسیاری از حوزه‌های منطقه پایان یافته است و دلیلی برای رسیدگی به این شکایت وجود ندارد. قرار بود رسیدگی به این شکایت بامداد شنبه به وقت تهران آغاز شود.

آریزونا
آریزونا از جمله ایالاتی است که در انتخابات 2016 به دونالد ترامپ رای داد، اما از روز اول شمارش آرا با پیشتازی بایدن در آرای اولیه، رسانه‌هایی همچون فاکس نیوز و آسوشیتدپرس، این ایالت را به نفع کارزار انتخاباتی ترامپ همراه با کمیته ملی جمهوری‌خواهان روز پنجشنبه خواهان مداخله در یک پرونده قانونی در ایالت آریزونا دارند که در مورد استفاده از ماژیک در روز رای‌گیری طرح شده است. یک شهروند در حوزه ماریکوپا ایالت آریزونا ادعا کرده است که به این دلیل که هنگام رای دادن برای مشخص کردن نامزد مورد نظرش یک ماژیک در اختیار او قرار گرفته، دستگاه‌های شمارش آرا رای او را نپذیرفته‌اند. قرار بود که طرف‌های دعوا روز جمعه با شاکی این پرونده مشاوره کنند.

نوادا
روز پنجشنبه کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که قصد دارد در دادگاه فدرال حوزه انتخاباتی کلارک شکایتی در مورد تقلب گسترده در آرای پستی ثبت کند. به گزارش یو‌اس‌ای تودی شکایت ایالت لاس‌وگاس به نام جیل استوک و کریس پرودهوم دو رای‌دهنده در این ایالت و کارزارهای انتخاباتی جیم مارچنت و دانیل رودیمر، سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه ثبت شده است. در این شکایت در مورد اخذ 3 هزار رای از افرادی که به گفته شاکیان واجد رای دادن نبوده‌اند و همچنین به دلیل تصمیم حوزه انتخابی کلارک نوادا برای آسان‌تر گرفتن مقررات احراز هویت رای‌دهندگان، خواهان باطل شدن بخشی از آرا شده‌اند. شاکیان مدعی شده‌اند که حتی برخی افراد به نیابت از «افراد متوفی» اقدام به رای دادن کرده‌اند.

کمک مالی سناتور جمهوری‌خواه به تیم حقوقی ترامپ
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات‌متحده امریکا قصد کمک نیم میلیون دلاری به کمپین دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در روند شکایت در شمارش آرای ایالت‌های باقی مانده را دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از دیلی میل، گراهام رییس کمیته قضایی سنای امریکا و تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس از جمله معدود افرادی هستند که پشت ادعاهای ترامپ در مورد شکل‌گیری تقلب در انتخابات ایستادند. او ضمن اعلام کمک به کمپین ترامپ برای طرح شکایت به شمارش آرا و انتقاد از انتخابات در فیلادلفیا گفت: امشب اینجا هستم تا کنار ترامپ بایستم. او در کنار من ایستاد؛ او دلیل اکثریت ما در سنا است. او به جمهوری‌خواهان سنا کمک کرد. سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی از بی‌اعتمادی خود به انتخابات در شهرهای لیبرال گفت و از تلاش‌های ایالت آریزونا برای شمارش تمام آرا تقدیر کرد. کروز و گراهام هر دو مدعی هستند که از ورود ناظران انتخاباتی در فیلادلفیا برای دسترسی به صندوق‌های رای جهت نظارت جلوگیری شده است. در ایالت پنسیلوانیا اکثر درگیری‌ها بر شهر فیلادلفیا تمرکز دارد و کمپین ترامپ به این معترض است که ناظرانش اجازه نزدیک شدن مراکز شمارش آرا برای بررسی امضا، نام رای‌دهندگان و نشانی آنها روی پاکت‌های آرای پستی را ندارند.
 
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا از روز برگزاری انتخابات تاکنون بارها روند شمارش آرا و رای‌گیری  را زیر سوال برده‌است.  بسیاری از پیام‌های رییس جمهور امریکا در شبکه اجتماعی توییتر توسط این کمپانی نشانه‌گذاری شده‌اند و به دلیل محتوای غیرواقعی نمایش آنها در گاه‌نمای دنبال‌کنندگان ترامپ متوقف شده‌است. ترامپ روز جمعه با انتشار توییتی از شبکه اجتماعی توییتر به تندی انتقاد کرد و نوشت که «توییتر کاملا از کنترل خارج شده‌است، همه اینها به خاطر هدیه‌ای است که در ماده 230 به شبکه‌های اجتماعی داده‌شده‌است.»   رسانه‌ها و فعالان سیاسی امریکایی نسبت به ادعاهای دونالد ترامپ در مورد تقلب و تخلفات گسترده در انتخابات امریکا اظهار نگرانی کرده‌اند و این اظهارات را باعث بی اعتبار شدن روند دموکراتیک در ایالات‌متحده امریکا توصیف می‌کنند.

 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۳۹۲
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۱۸     ساعت: ۸ : ۲۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر
  • ١٩ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 23 2024