صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
پیشنهاد سردبیر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

اجرای طرح آزمایشی نظارت نظامیان بر مدارس در ازبکستان

بر اساس یک طرح آزمایشی ارائه شده از سوی رئیس‌جمهوری ازبکستان، کارمندان گارد ملی این کشور بر یکهزار مدرسه نظارت و دلایل اصلی حضور نیافتن کودکان در مدرسه را بررسی کرده و به خانواده‌های متخلف تذکر داده‌اند.

به نقل از «سنترال آسیا» (Centralasian.org) بر اساس نتایج بررسی های این طرح دلایل اصلی حضور نیافتن برخی از کودکان در مدرسه «فقر مادی برای تهیه لباس، وسایل مدرسه و همچنین «کمبود معلم» اعلام شد.

بر اساس گزارش های رسمی، گارد ملی ازبکستان در حال رسیدگی به این مشکلات در یکهزار مدرسه‌ای است که مورد نظارت قرار گرفتند. اما کارشناسان می‌گویند این مشکل در بیشتر 10 هزار مدرسه این کشور وجود دارد و یکی دیگر از دلایل مهم حضوری کمرنگ کودکان در ماه های زمستان، نبود سیستم گرمایشی در مدارس است.

فعالان اجتماعی و فرهنگی تردید دارند که تلاش برای حل مشکل در بخش آموزش با مشارکت ساختارهای شبه نظامی و استفاده از زور بتواند نتیجه مورد انتظار را به همراه داشته باشد.

بر اساس داده‌های رسمی، این طرح برای مشارکت کارکنان گارد ملی در روند اصلاح آموزش و فرهنگ دانش‌آموزان ازبکستان ابتکار شوکت میرضیایف رئیس‌جمهوری این کشور است. وی به تازگی در جلسه‌ای اعلام کرد که کارکنان، بازرسان و روانشناسان گارد ملی را برای همکاری با وزارت آموزش و پروش به مدارس منتقل می‌کند.

به گفته میرضیایف، امروز در ازبکستان 50 هزار کودک به طور منظم به مدرسه نمی‌روند. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، گارد ملی به نمایندگی از رییس‌جمهوری با تشکیل کارگروهی همکاری با این وزارت را آغاز کرد.

این کارگروه با مشارکت والدین و فعالان جامعه و برای همکاری بر سر اصل «مدرسه – والدین – جامعه» ایجاد شده است.

به نمایندگی از خیلولا عمرووا وزیر آموزش و پرورش ازبکستان، نمونه نامه‌های اخطار بلافاصله تهیه و به تمام مدارس کشور توزیع شد که برای والدین دانش‌آموزانی که کلاس را از دست می‌دهند یا به مدرسه نمی‌روند، ارسال می‌شود.

سرویس مطبوعاتی گارد ملی گزارش داد که دلایل عدم حضور در مدرسه بسیار متفاوت است. از صحبت با فرزندان، والدین و اقوام مشخص شد که درصد معینی به دلیل فقر خانواده به مدرسه نمی‌روند و کودکان پولی برای رفت و آمد، لباس معمولی (برای فصل) و لوازم جانبی ندارند.

برخی از کودکان به دلیل کمک به والدین خود که شاغل هستند به مدرسه نمی روند. والدین مطالعه را مهم نمی دانند. در این صورت به والدین اخطار می‌شود که طبق ماده 47 قانون مسئولیت اداری (عدم انجام وظایف تربیتی و تربیتی فرزندان) مستلزم به جریمه نقدی مشخص شده هستند، ارتکاب مکرر این تخلف مستلزم جریمه نقدی است.

سرویس مطبوعاتی وزارت داخلی ازبکستان در بیانیه ای گفت: مواردی وجود داشته است که والدینی که قاطعانه از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری می کردند، جریمه شدند.

به گفته وزارت آموزش و پرورش، اگر قبلا مدارس به خانواده هایی که فرزندانشان به مدرسه نمی روند در مورد چنین تنبیهی هشدار می دادند، اکنون توسط نیروهای گارد ملی به آنها تذکر داده می شود.

اکثر تحلیلگران بر این باورند که در این مورد، مقامات ازبکستان در تلاش هستند تا نه علل مشکل، بلکه پیامدهای آن را از بین ببرند.

به گفته بیشتر معلمان و فعالان، حضور در مدرسه به ویژه در ماه های زمستان واقعاً یک مشکل است. اولین دلیل این امر نبود سیستم گرمایش در مدارس و همچنین نبود کتاب درسی و معلم است.

بر اساس اطلاعات رسمی 10 هزار و 284 مدرسه در ازبکستان وجود دارد که شش میلیون و 300 هزار کودک در آنها تحصیل می کنند.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۷۲۲۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۷     ساعت: ۱۸ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024