صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
پیشنهاد سردبیر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

متاسفانه ما در زمینه نقد کم کاری جدی داشتیم

صبح امروز ۲۴ دی ماه دومین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های تالار قلم برگزار شد.

به گزارش احزاب نیوز  به نقل از نیوزدی، سارا صادقی- این همایش با پخش صحبت‌هایی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران درباره تاریخ نگاری آغاز شد، سپس حاج آقا روحانی  گفت: اعیاد رجبیه به ویژه ولادت حضرت باقر راتبریک عرض می کنم روز تاریخ نگاری هم گرامی می داریم امیدواریم این روز باعث شد که ملت ما تاریخ نگاری را گرامی بدارند، بزرگترین مشکل ملت ما از تاریخ بیگانه اند کسانیکه از گذشته های خود بی خبر باشند مانند درخت بی ریشه هستند و آلت دست قرار می گیرند، دشمنان می تواند ملت‌ها را به تباهی بکشاند.

وی افزود :قرآن می گوید تاریخ نماینگر فرجام و بد اندیشان وطاغوتیان است؛ رمز موفقیت امام این بود تاریخ را به درستی می‌شناخت، نهضت او بر پایه عقل، اندیشه وخرد است. امام زمانی آمد که مردم را آگاه کرده بود پس اولین روش امام در تاریخ این بود که با خردمندی نهضت خود را آغاز کند این خردمندی از رسالت او بود، دومین درسی که از تاریخ گرفت اتکا به ملت بود و سومین  نکته امام نه شرقی و نه غربی بود.

حاج آقا روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: درس دیگر امام دوری گزینی از لیبرال های غرب زده است لذا اجازه ندادند که وارد نهضت شوند. آخرین نکته ای که امام توجه داشت نگارش تاریخ بود که باید به دست اهلش نوشته شود و نا اهلان نتوانند کاری کنند.

وی افزود :در بنیاد تاریخ پژوهی نگارش تاریخ را داریم در هیچ کجا نمی بینم که نگارش تاریخ انجام شود البته کارهایی صورت می گیرد. نکته بعدی دانش نامه انقلاب اسلامی است که با زحمت فراوان انجام می شود امیدوارم خداوند به شما توفیق دهید.

او در پایان عنوان کرد : مقام معظم رهبری هم درس مقاومت را از تاریخ گرفتند در بسیاری از نهضتها می بینیم که شکست خوردند ومقام معظم رهبری در برابر فشارها ایستادند و خط مقاومت را جلو می برند. امیدواریم این راه ارزشمند جهانی شود.

در ادامه دکتر عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران خاطر نشان کرد : انقلاب سراسری ایران یک تحول عظیم است که همه قبول دارند پس باید از این منظر تلاش ها مورد نقد قرار گیرد اینجا است که مقوله نقد می تواند دریچه ای را به روی ما باز کند، آنچه مسلم است نقد دو بخش می تواند داشته باشد یک بخش نقدی که تلاش می کند واقعیت های تاریخی را به ما وارونه نشان دهد مثل انگلیس، آمریکا و اسرائیلی ها که موسسه ای را تاسیس کردند که در رابطه با انقلاب اسلامی نقدهایی انجام دهند.

وی افزود : در داخل کشور طبعا ما امروز نمی توانیم به تاریخ نگاری بپردازیم  چون مشکلات جدی داریم و اسناد داخلی در دسترس مورخین نیست، اسنادی که از ایران خارج شده چون ترجمه ای بر روی آن انجام نشده است اما آنچه که می تواند خیلی از مسائل را برای ما حل کند توجه به نقد است. نقد می تواند راه را هموار تر کند.

وی افزود : ما امروز نمی توانیم مورخی را به اروپا اعزام کنیم که وقت بگذارد و اندوخته ای را به ایران اضافه کنیم، اما می تواند در یک جاهایی هدف گذاری خود را پیگری کند و  در چارچوب اسنادی باشد. متاسفانه ما در زمینه نقد کم کاری جدی داشتیم اما بعد از پیروزی انقلاب کم توجهی شده است. موارد اندکی را داریم که شایسته موسسات فرهنگی نمی بینیم. نقد یک فن است اینگونه نیست که همه روش ها را به کار بگیریم وموفق باشیم قطعا یک کار هنرمندانه است.

ما درباره نقد منظری برون ساختاری را انتخاب کردیم استقبال زیاد بود به چاپ ششم رسید و نزدیک بر 50 هزار تیراژ داشت.

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۶۱۷۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴     ساعت: ۱۳ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024