صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
پیشنهاد سردبیر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

برنامه شورای وحدت برای حمایت از خانم‌ها در انتخابات

رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت درباره فعالیت‌های این شورا و مسائل پیش رو در انتخابات صحبت کرد.

سخنان رهبر انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم استان‌های خوزستان و کرمان درباره انتخابات 11 اسفند با چهار خصوصیت «مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» باعث شده تا دستگاه‌های مسئول برگزاری انتخابات و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با رویکرد متفاوتی نسبت به قبل عرصه انتخابات را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهند.

رهنمود‌های مقام معظم رهبری بسیاری از ابهاماتی که برای برخی گروه‌ها در عرصه انتخابات به‌وجود آمده بود را برطرف کرد و هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب تکاپوی بیشتری برای حضور در انتخابات پیدا کردند.

یکی از جریان‌های سیاسی اصولگرا که برای انتخابات برنامه‌های گسترده‌ای دارد شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی است. این شورا که برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در سراسر کشور با برگزاری جلسات هفتگی به اجرا می‌گذارد حدود سه هفته است که سید شهاب‌الدین صدر، عضو هیئت عالی شورای وحدت و دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت را به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت منصوب کرده است.

صدر در دوره‌های چهارم، پنجم و هشتم، نماینده مجلس شورای اسلامی بوده و در مجلس نهم به‌عنوان نایب رئیس دوم مجلس فعالیت کرده است.

برای بررسی انتخابات و برنامه‌های شورای وحدت باشگاه خبرنگاران جوان با سید شهاب‌الدین صدر به گفت‌وگو نشست که در ادامه متن این مصاحبه را میخوانید:

سوال: برای تحقق نظر رهبر انقلاب برای هرچه پرشور شدن انتخابات چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

با توجه به اینکه در 11 اسفند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار می‌شود شرایط کشور بسیار حساس است و باید همه گروه‌ها، تشکل‌های سیاسی و قشر‌های محتلف مردم تلاش کنند یک انتخاباتی که در تراز جمهوری اسلامی است، برگزار شود.

ما شاهدیم رهبر انقلاب از ابتدای سال در فروردین ماه در فرمایشات خود به اهمیت انتخابات اشاره کردند و نسبت به دوره‌های قبل شاید خیلی زودتر درباره انتخابات رهنمود دادند.

رهبر انقلاب در فرمایشاتشان در ماه فروردین اعلام کردند چهار راهبرد مهم درباره انتخابات وجود دارد. این چهار راهبرد اساسی عبارتند از سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت.

این چهار راهبرد در انتخابات بسیار مهم است و بخش سلامت و امنیت انتخابات بیشتر به دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت کشور، هیئت‌های اجرایی، شورای نگهبان و هیئت نظارت مربوط است.

مشارکت و رقابت مورد توجه گروه‌های سیاسی و مردم است، اما از لوازم اینکه یک انتخابات با مشارکت بالا باشد یا انتخاباتی رقابتی باشد این است که دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات، فضای لازم را برای مشارکت بالای مردم و رقابت سالم طراحی کنند.

رفتار و اقدامات شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت در این کار بسیار موثر است البته در این دوره دیدیم هیئت‌های اجرایی هم وارد بررسی صلاحیت افراد شدند و تعدادی هم توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند، اما الان رفتار شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت بسیار تعیین‌کننده است تا فضایی را برای برگزاری انتخابات ایجاد کنند همان‌طورکه مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که گروه‌ها و گرایش‌های سیاسی وارد شوند و از نامزد‌های موردنظر خود حمایت کنند این کار مستلزم این است که حتما به نحوی شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت فضا را فراهم کنند که نامزد‌های موردنظر گروه‌های مختلف و جریان‌های سیاسی وارد عرصه رقابت شوند.

علاوه بر فضای باز سیاسی که موردنظر رهبر انقلاب برای انتخابات است یکسری مطالب دیگر مثل مسائل اقتصادی و اجتماعی در میزان مشارکت دخالت دارد.

میزان مشارکت در آخرین انتخاباتی که برای ریاست جمهوری و مجلس برگزار شد یک مقدار از میزان دوره‌های گذشته پایین‌تر بود لذا حتما دستگاه‌های مربوطه تلاش کنند که میزان مشارکت بالا برود البته ممکن است بعضی افراد بگویند در برخی کشور‌های دنیا که داعیه‌دار دموکراسی هستند میزان مشارکتشان بالا نیست، اما جمهوری اسلامی هم در دوره حضرت امام خمینی (ره) و هم در دوره مقام معظم رهبری از افتخاراتش حضور در صحنه و مشارکت بالای مردم در انتخابات و برگزاری انتخابات سالم و پرشور بوده و این امر باعث استحکام نظام و اقتدار ملی ما می‌شود لذا برای این انتخابات همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند یک فضای مثبت با امید و نشاط در جامعه ایجاد شود که مردم پای صندوق‌های رای بیایند و جریان‌های سیاسی فعال و میدان‌دار وارد کار انتخابات شوند که برای میزان مشارکت بالاتری نسبت به دوره‌های قبل و همان‌طورکه مشارکت حداکثری را رهبر انقلاب اشاره کردند و یا در دیدار با شورای نگهبان اشاره کردند برای برگزاری انتخابات پرشور همه تلاش کنند بنابراین وظیفه همه است که در راستای تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری تلاش کنند، چون یک موضوع بسیار مهمی برای کشور ما است و همه دستگاه‌ها باید نسبت به آن مسئولانه برخورد کنند تا فضای مناسبی ایجاد شود.

یکی از مسائلی که در انتخابات تعیین‌کننده است یک فضای امید به آینده است، چون یاس از گناهان بزرگ است و تلاش دشمن این است که با سیاه‌نمایی، مردم ما را از ادامه راه انقلاب و نظام مایوس کند لذا باید همه مردم، گروه‌های سیاسی و دستگاه‌های مختلفی که برای این کار ماموریت دارند تلاش کنند که در جامعه یک فضای امید به آینده و با نشاط سیاسی در کشور فراهم شود که تاثیر بسیاری مثبتی در میزان مشارکت دارد.

نکته دیگر، رقابت سالم سیاسی است، چون سلیقه‌های مختلف سیاسی، نامزد‌هایی را در انتخابات داشته باشند و از نامزدهایشان حمایت کنند که یک فضای رقابتی فراهم شود.

آن چیزی که الان شاهدش هستیم جریان‌های سیاسی مختلف اصولگرایی، اصلاح‌طلب و مستقل نامزد‌هایی را دارند که ثبت‌نام کردند، اما همه منتظرند ببینند شورای نگهبان رفتارش چگونه است و نامزد‌های آن‌ها وارد عرصه رقابت می‌شوند یا نه؛ یعنی ما همگی باید تلاش کنیم که مشارکت بالا برود و یک رقابت سالمی شکل بگیرد که به رفع مشکلات کشور و اقتدار ملی کمک کند.

یک مطلبی را مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان اخیرا اشاره کردند این است که اگر کسی دنبال تحول، اصلاح امور و برطرف شدن مشکلات است همه این‌ها از مسیر انتخابات عبور می‌کند؛ این موضوع بسیار مهم و کلیدی است، چون یکسری جریان‌های سیاسی گاهی اوقات یک فضای یاس‌آلودی را ایجاد می‌کنند که مثلا نمی‌شود کاری کرد، اما پاسخ همه این‌ها در آن فرمایشات کلیدی مقام معظم رهبری است که اصلاح امور و رفع مشکلات کشور از مسیر انتخابات و کانال صندوق‌های رای باشد بنابراین باید همه کسانی که دلسوز انقلاب و نظام و معتقد به آرمان‌های امام و رهبری هستند به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا یک انتخابات با مشارکت بالا برگزار شود و هر اصلاحی برای رفع مشکلات باشد همه باید تلاش کنند که از مسیر انتخابات این کار شود.

با قهر با صندوق‌های رای و یا عدم مشارکت در انتخابات هیچ چیزی درست نمی‌شود و خواست دشمن هم همین است که مردم پای صندوق‌های رای نروند و بگویند که فایده ندارد و رای ما کجا دیده و خوانده می‌شود؛ این‌ها حرف‌ها و القائاتی است که سال‌های سال شاهد هستیم از بلندگو‌های بیگانه آن را فریاد می‌زنند تا ملت ما را ناامید کنند، اما خوشبختانه ملت ما با بصیرت است و شاهد هستیم هرچه آنان تلاش می‌کنند که مردم از ادامه راه انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری بازدارند ملت ما مصمم‌تر می‌شود و در این مسیر با عزم راسخ راه انقلاب را ادامه دهد، اما این وظیفه مسئولان و برگزارکنندگان انتخابات را قطعا سنگین‌تر می‌کند که برنامه‌ریزی کنند تا هم خواست و القائات دشمن خنثی شود و هم اینکه یک برگ زرین دیگری در یازدهم اسفند برای پرونده نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌دست ملت فراهم شود و باعث خشنودی و رضایت امام زمان (عج)، امام راحل و مقام معظم رهبری شود.

سوال: شورای وحدت تا کنون چه اقداماتی برای انتخابات انجام داده است؟

شورای وحدت حدود شش است که به صورت منظم فعالیت می‌کند. شورای وحدت از سه رکن احزاب، اقشار و روحانیت تشکیل شده است و با مدلی که در مرکز طراحی شده در بیش از بیست تا از استان‌های کشور شورای وحدت تشکیل شده است.

در هیئت عالی شورای عالی وحدت هم احزاب خیلی مشارکت جدی دارند. چهل حزب در قالب پنج بلوک حزبی نمایندگانی در هیئت عالی شورای وحدت دارند که تصمیم‌گیر اصلی است و نزدیک هشت نفر از طریق احزاب و جبهه‌های قانونی در هیئت عالی شورای وحدت هستند. از اقشار مختلف هم نزدیک چهار الی پنج نفر در شورای مرکزی حضور دارند و از طرف روحانیت هم سه نماینده از جامعه روحانیت مبارز در هیئت عالی شورای وحدت است و جلساتمان در سال‌های گذشته به‌طور منظم تشکیل شده و الان بیش از یک سال است که جلسات هفتگی برگزار می‌شود و ستاد انتخابات در کل کشور فعال است.

در تهران بزرگ که الان نزدیک سه هفته است که مسئولیتش برعهده بنده است به صورت بسیار جدی در تمام مناطق سی‌گانه یعنی مناطق 22 گانه شهرداری و هشت شهر اطراف تهران بزرگ ما رابطین و هسته‌های انتخاباتی را تشکیل دادیم و از حدود 18 قشر مثل فرهنگیان، دانشجویان، دانشگاهیان، پزشکان، کارمندان، کارگران، بانوان، صنعتگران، کشاورزان و اقشار دیگر در این موضوع در کنار روحانیت حضور دارند و هفته‌های انتخاباتی شکل گرفته و جلسات ستاد انتخابات به صورت مرتب با حضور رابطین برگزار می‌شود که آخرین جلسه چهارشنبه گذشته بود که از مناطق سی‌گانه در جلسه شرکت کردند و جلسات پرشوری است و اولین جلسه شورای معاونین و مشاورین ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت با حضور مشاورین و روسای کمیته‌‎های تخصصی و اقشار هم برگزار شد و در مناطق مختلف ما به صورت گسترده در حال کار هستیم و روحانیت تهران بزرگ در قالب مساجد و تکایا و ساختاری که دارند فعال هستند و همه این کار‌ها برای این است که شورای وحدت اولویت اولش بالا بردن مشارکت در انتخابات است و شکل دادن یک انتخاباتی که یک رقابت سالم در آن باشد.

سوال: آیا امکان ائتلاف با سایر جریان‌های اصولگرا برای انتخابات وجود دارد؟

اصل این است که ما بتوانیم مشارکت را بالا ببریم و مردم را وارد عرصه انتخابات کنیم و یک نشاط و امیدی در جامعه نسبت به انتخابات فراهم شود.

گروه‌های دیگری که علاوه بر شورای وحدت در جبهه انقلاب حضور دارند مثل شورای ائتلاف، جبهه پایداری و شریان همگی در حال فعالیت هستند و با ما ارتباطات خوبی دارند، چون شورای وحدت موضعش این است که با همه گروه‌هایی که دل در گروی نظام، انقلاب و رهبری دارند بتواند رایزنی و همفکری کند تا هم‌افزایی شود و بتوانیم با یک هماهنگی کار را جلو ببریم.

آن‌ها هم یک نقطه‌نظراتی دارند و ملاقات‌هایی صورت گرفته و مذاکرات اولیه انجام شده هم با شورای ائتلاف هم با جبهه پایداری و هم گروه‌های دیگر و خوشبختانه این کار خوب جلو می‌رود.

اصلاح‌طلبان فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند و ممکن است به یک لیست واحدی برسند. در جبهه انقلاب و اصولگرایان هم ان‌شالله یک وحدتی در یک چارچوب معین حاصل شود و همه احساس کنند که در حقیقت می‌توانند در کنار یگدیگر وارد رقابت جدی و سالمی شوند.

ما در تمام برنامه‌هایی که داشتیم نسبت به تمام گروه‌هایی که در جبهه انقلاب هستند آغوشمان باز است و مذاکرات مختلف صورت می‌گیرد و شورای وحدت استقبال می‌کند. آن‌ها هم ملاحظاتی دارند و اگر چارچوب را قبول داشته باشند به سمت این می‌روند که به یک لیست واحدی برسیم به‌خصوص این بحث در تهران مطرح است وگرنه در شهرستان‌ها مشکل خاصی وجود ندارد، چون هم شورای وحدت فعال است و هم گروه‌های دیگر که بر روی افرادی توافق می‌شود و گاهی وقت‌ها ممکن است به توافق قطعی نرسند، اما خیلی کار شهرستان‌ها در این زمینه مشکل نیست. ان‌شالله در لیستی که برای تهران بزرگ است بتوانیم در این لیست سی نفره هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم.

ما در آخرین جلسه شورای وحدت در هفته گذشته بر چند مورد تاکید کردیم. در هر دوره در لیست سی نفره، پنج نفر از خانم‌ها نامزد بودند که حداقل تعداد برای خانم‌ها در لیست سی نفره را هفت نفر گذاشتیم که ممکن است تا 10 نفر یا بیشتر را هم در لیست تهران قرار بدهیم. در کل کشور هم اعلام کردیم که اگر خانم‌ها و آقایان در شرایط مساوی باشند اولویت را به خانم‌ها بدهند و از خانم‌ها حمایت شود.

تعداد خانم‌هایی که در کل کشور در ادوار مختلف مجلس داشتیم خیلی کم بوده، چون حداکثر 17 تا بوده و این مناسب نیست وقتی پنجاه درصد جمعیت خانم هستند و 290 نماینده داریم قاعدتا باید تعداد خانم‌ها در مجلس خیلی بیشتر باشد.

در حوزه جوانان هم حداقل 10 نفر را گذاشتیم تا یک سوم لیست تهران از جوانان باشند و ممکن است تعدادشان بیشتر هم باشد و از اقشار مختلفی که در نظر بگیریم آن‌ها هم نیرو‌های جوان محسوب شوند. این موارد برای توجه به حضور خانم‌ها که مقام معظم رهبری به مناسبت میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا (س) با خانم‌های دیداری داشتند آن‌ها را خواستند وارد عرصه شوند و خانواده‌ها و آقایان را ترغیب کنند برای حضور در صحنه چراکه نقش خانم‌ها هم در پیروزی انقلاب و هم در صحنه‌های مختلف خیلی اهمیت دارد بنابراین ما از نظر حضور بانوان و جوانان در فهرست تهران بزرگ تصمیمات خوبی گرفتیم که امیدوار هستیم این امر باعث شود یک شور و نشاط بیشتری در انتخابات ایجاد شود.

سوال: آیا اصولگرایان لیست واحد می‌دهند و یا با چند لیست وارد صحنه انتخابات می‌شوند؟

ما منتظر هستیم که در 14 دی که قرار است هیئت‌های نطارت صلاحیتشان برای احراز صلاحیت نامزد‌ها را اعلام کنند ببینیم نتیجه بررسی صلاحیت‌ها چه شده است. با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب و تاکیداتی که داشتند هم با شورای نگهبان و هم با فرمایشات عمومی‌شان ببینیم شورای نگهبان در روند رسیدگی به صلاحیت‌ها چه عملکردی خواهد داشت و چه کسانی در انتخابات تایید می‌شوند و بعد وارد رسیدگی برای لیست شورای وحدت می‌شویم و سی نفری که برای فهرست تهران هستند را انتخاب می‌کنیم و بعد ارتباطات و مذاکرات با گروه‌های دیگری که در جبهه انقلاب هستند قاعدتا جدی‌تر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۵۱۵۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۶     ساعت: ۷ : ۴۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024